Utdanning
16.08.2017
- Dersom vi ser til internasjonal forskning, er det dybdelæring som kommer.
For når kunnskapsomfanget er så stort, må elevene bli gode i noe, sier professor Sten Ludvigsen Skoler må nå legge forholdene til rette slik at elever får mulighet til å gå i dybden. Det sa leder av Ludvigsen-utvalget, professor Sten Ludvigsen, da han innledet til den store skoledebatten under Arendalsuka tirsdag. Medarrangør var Utdanningsforbundet og Skolelederforbundet.
Les merFor å forklare hva dybdelæring er, sa Ludvigsen at det handler om kognitive endringer i kunnskap, disposisjoner, antagelser og handlinger. Da han kom til ord som inkrementelle og dypt restrukturerende endringer var det nok noen tilhørere som falt av lasset.
- Mange kaller videreutdanning for påfyll. Jeg synes det er et litt feil ordvalg, sa Ludvigsen.
- Hva mener du vi skal kalle det? spurte debattleder Anne Grosvold.
- Jeg liker bedre å snakke om progresjon ut fra et faglig ståsted, sa Ludvigsen.
- Da tror jeg vi kaller det påfyll, jeg sa Grosvold. - I debatten her synes j


































































































