NJF-magasinet
29.06.2016
Jernbanetunnelen under Gotthardmassivet i Sveits ble åpnet 1. juni etter 17 års anleggsarbeid og 13 dødsulykker.
Den er 57 kilometer lang og korter strekningen fra Tyskland til Italia gjennom Alpene med 40 km. I tillegg har den en mye flatere profil enn den gamle. og gir mulighet for å kjøre opptil 740 meter lange tog. Det vil kunne øke godsmengden per tog med 10 til 25 prosent.
Tunnelen, som skal hete Gotthard-Basistunnel (GBT), består av to ensporede rør (det vestlige røret er 56 978 m, østrøret 57 091 m), diverse tverrforbindelser samt Zimmerberg- og Ceneritunnelene på henholdsvis 20 og 15 kilometer. I alt er det gravd 153,5 kilometer tunnel.
GBT blir en ren jernbanetunn
Les opprinnelig artikkelTunnelen, som skal hete Gotthard-Basistunnel (GBT), består av to ensporede rør (det vestlige røret er 56 978 m, østrøret 57 091 m), diverse tverrforbindelser samt Zimmerberg- og Ceneritunnelene på henholdsvis 20 og 15 kilometer. I alt er det gravd 153,5 kilometer tunnel.
GBT blir en ren jernbanetunn