AddToAny

Stiens kvaliteter må framelskes

Stiens kvaliteter må framelskes
Jeg vil slå et slag for de små stiene. For livets små eventyr, for hverdagens pusterom og for gjenerobringen av det lekne i møtet med naturen. Vi trenger de smale, små stiene.
De er en invitasjon til å være tilstede og til å oppleve naturen. De er en invitasjon til å gi slipp og bli med på «stiens lek» uansett om du går, springer eller sykler.
Når vi går på tur, følger de fleste et tråkk noen har gått opp før dem, i et landskap uten vei. Det er gjennom stiene at naturen og turen oppleves. Stiene er spennende fordi de tydeliggjør forholdet mellom natur og kultur, og vår bruk av landskapet til forskjellige tider i historien. Stiene kan leses som en fortelling om samfunnets utvikling, fra de første menneskene inntok landet til fots og på hesteryggen, til vår tids universelt tilrettelagte turstier. Stiene kan deles i to hovedkategorier; stirettelagte stiene, og det skjer ofte en gjenetablering og ny tilrettelegging av de gamle stiene når de skal bli turstier. De merkes, det settes opp skilt, legges klopper, gruses eller kanskje legges det steintrapper i bratte partier for å unngå slitasje.
Vi tenker oss at tilretteleggingen er et gode fordi den skaper trygghet for turgåeren. Vi kan følge merket sti, vi kan få innsikt i den naturen vi ferdes i gjennom skilting, vi vet hvor stien fører oss - som rege
Gå til mediet

Flere saker fra Fjell og Vidde

K an vi ta vare på villreinen samtidig som vi fortsetter å gå noen av Norges flotteste fjellturer?
Fjell og Vidde 13.02.2024
Hvilke hytter har du besøkt?
Fjell og Vidde 13.02.2024
I samband med regjeringa sitt kraftløft for Finnmark og elektrifisering av gassanlegget på Melkøya i Hammerfest, har Norges vassdrags- og
Fjell og Vidde 13.02.2024
Vogn 4. Ti spanjoler, tolv japanere, en av dem i setet ved siden av, de andre parvis bakover på hver side av midtgangen, samt en reiseguide. Ellers, en gutt med en sovende hund.
Fjell og Vidde 13.02.2024
HVA GJØR DU når turmålet er på den andre siden av jernbanesporet? Da gjelder det å finne fram kartet. Let etter et sted der toget går i tunnel, et snøoverbygg, en undergang, bru, eller planovergang.
Fjell og Vidde 13.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt