AddToAny

Jernbanemannen

Jernbanemannen
Kjell Atle Brunborgs jernbaneliv startet på Ustaoset stasjon i 1972, med afghanerpels og langt hår. Avslutningen på hans lange tillitsvalgtkarriere ble ikke som planlagt, men han har elsket arbeidsplassen sin.
Den røde bilen svinger rolig opp ved siden av Bergen jernbanestasjon, stanser opp mens vinduet glir ned på førersiden - Skal du sitte på?

Et blidt, skøyeraktig fjes dukker opp. Norsk Jernbaneforbunds avtroppende leder, Kjell Atle Brunborg, er klar for å oppsummere sine 43 år i LO.



Tøff start. Unge Brunborg hadde så vidt rukket å sette seg ned på forbundskontoret 4. januar 2000 da nyheten om jernbaneulykken på Åsta kom.

- Jeg var helt fersk så det ble en brå læringskurve. Å reise med tog er noe av det tryggeste som finnes. Så skjedde det som ikke skulle skje. Hele 19 mennesker mistet livet. Det var tungt, sier Kjell Atle Brunborg, som går av som leder på NJFs landsmøte i oktober.

Det har nå gått 16 år siden Åstalykken, men fortsatt kjenner Brunborg det er tungt å prate om dette.



Tre generasjoner. Brunborg er stolt over at hans far var jernbanemann og at han og de to brødrene vokste opp ved og på jernbanesporet. De første årene bodde familien på Finse og senere flyttet de til Mjølfjell på Bergensbanen.

- Jeg ble kjørte med dresin til og fra skolen hver dag, forteller han entusiastisk.

Begge foreldrene lever og bor i dag i Voss. Selv hadde unge Brunborg talent for ski og tok blant annet en 5. plass i NM for yngre i slalåm i sin tid, og var også på kretslaget i friidrett. Han var en rask sprinter og likte fart og spenning. Og det var få som trodde at unge Brunborg skulle velge samme yrkesvei som sin far.

- Jeg drev med idrett, men da jeg fylte 17 år var jeg lei og var li
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra NJF-magasinet

2PORTUGAL: Landets nasjonale fagforening for fengselsvakter (SNCGP) gikk ut i full streik 22. februar fra midnatt til klokka 23:59.
NJF-magasinet 06.03.2024
Selv om ERTMS kommer, forsvinner ikke trafikkstyrerne. Lønsdal stasjon på Saltfjellet er bemannet av Bane Nors nystartede
NJF-magasinet 06.03.2024
Vi må ta vare på det vi har, gjentas flere ganger i innspill til kommende Nasjonal transportplan for perioden 2025-2034, som skal vedtas i løpet av våren.
NJF-magasinet 06.03.2024
To år etter Russlands invasjon sa Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj at Ukraina kommer til å seire.
NJF-magasinet 06.03.2024
Stortinget ber Jernbanedirektoratet utrede konsekvensene dersom tungt vedlikehold av togmateriell forsvinner ut av Norge.
NJF-magasinet 06.03.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt