Fjell og Vidde
01.12.2017
To år etter at Stortinget endret loven om motorferdsel, har snøskuterkjøring for fornøyelsens skyld blitt en del av hverdagen i flere norske kommuner. Hittil er 1400 km skuterløyper etablert, og flere er på trappene. Hva gjør dette med friluftslivet?
Solstrålene finner veien gjennom snøtunge trær. Plutselig bryter brølende motordur stillheten. En snøskuter kommer gjennom skogen. Like etter to. Og så en hel konvoi. De kjører gjennom den vakre naturen på snøskuterleden fra Flisa til svenskegrensen - fullt lovlig. Flisa ligger i Åsnes kommune i Hedmark, en av rundt 20 kommuner som etter endringen i Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag i 2015, har vedtatt å etablere såkalte fornøyelsesløyper for snøskuter. Like mange kommuner har satt i gang arbeid med å vurdere det samme.
VIL OPPTRE SKIKKELIG
- Snøskuterkjøring er sosialt, sier Arild Bredesen, lederen i skutergruppa i Åsnes Idrettslag. Rundt 100 entusiaster er samlet til det årlige treffet ved Gransjøen, ved svenskegrensen. På svensk side er det nærmest fritt fram. Her går sporene på kryss og tvers og snøspruten står. Scenene som utspiller seg kan for mange se ut som et skremmebilde på hvordan det går når slusene åpnes for fullt for motorferdsel i vinternaturen.
At enkelte trår hardt på gassen her, er imidlertid ikke Bredesens sak. På norsk side, på snøskuterleden fra Flisa til Gransjøen og tilbake over Vermundsjøen, tåles ikke slinger i valsen. Skiltene taler sitt tydelige språk: Fartsgrense 70 km/t, 20 km/t ved kryssing av vei. Ikke avvik fra leden. Og hvis noen bryter reglene, blir det gitt klar beskjed. Derfor er han irritert, snøskuterføreren som blir stoppet i kontroll noen hundre meter fra svenskegrensen. Men ikke på Erik Ydse og Lars Tore Ruud fra Statens naturoppsyn (SNO). Tvert imot setter veteranen i snøskutergruppa pris på at SNO er på plass i skogen. Det er den yngre fyren foran i løypa han er sint på.
- Du kjørte forbi nede i skogen. Farten din er for høy, og du «slirer» løypa rein for snø!
Når en villstyring får påpakning for å kjøre for fort, er det ikke bare fordi han ødelegger den nypreparerte løypa. Skutergruppa ønsker å fremstå som skikkelig.
- Vi vil ikke rive ned det arbeidet vi har lagt ned gjennom så mange år, sier Arild Bredesen.
UANTE KONSEKVENSER
Over 1400 km med skuterløyper er så langt etablert etter lovendringen. De
Gå til medietVIL OPPTRE SKIKKELIG
- Snøskuterkjøring er sosialt, sier Arild Bredesen, lederen i skutergruppa i Åsnes Idrettslag. Rundt 100 entusiaster er samlet til det årlige treffet ved Gransjøen, ved svenskegrensen. På svensk side er det nærmest fritt fram. Her går sporene på kryss og tvers og snøspruten står. Scenene som utspiller seg kan for mange se ut som et skremmebilde på hvordan det går når slusene åpnes for fullt for motorferdsel i vinternaturen.
At enkelte trår hardt på gassen her, er imidlertid ikke Bredesens sak. På norsk side, på snøskuterleden fra Flisa til Gransjøen og tilbake over Vermundsjøen, tåles ikke slinger i valsen. Skiltene taler sitt tydelige språk: Fartsgrense 70 km/t, 20 km/t ved kryssing av vei. Ikke avvik fra leden. Og hvis noen bryter reglene, blir det gitt klar beskjed. Derfor er han irritert, snøskuterføreren som blir stoppet i kontroll noen hundre meter fra svenskegrensen. Men ikke på Erik Ydse og Lars Tore Ruud fra Statens naturoppsyn (SNO). Tvert imot setter veteranen i snøskutergruppa pris på at SNO er på plass i skogen. Det er den yngre fyren foran i løypa han er sint på.
- Du kjørte forbi nede i skogen. Farten din er for høy, og du «slirer» løypa rein for snø!
Når en villstyring får påpakning for å kjøre for fort, er det ikke bare fordi han ødelegger den nypreparerte løypa. Skutergruppa ønsker å fremstå som skikkelig.
- Vi vil ikke rive ned det arbeidet vi har lagt ned gjennom så mange år, sier Arild Bredesen.
UANTE KONSEKVENSER
Over 1400 km med skuterløyper er så langt etablert etter lovendringen. De