Fysioterapeuten
07.12.2018
I disse dager arbeider regjeringen med en ny kvalitetsreform for eldre, «Leve hele livet» (1).
Denne reformen har som overordnet mål at eldre skal få bedre hjelp og støtte til å mestre livet og til å ha en god og innholdsrik hverdag. Her står fysisk aktivitet i en særrolle. De gunstige effektene av fysisk aktivitet for eldre er vel dokumentert, men likevel ser vi at sykehjemsbeboere lever veldig inaktive liv av flere grunner (2). Sykehjemsbeboere i dag er skrøpeligere enn før og har et mer komplekst sykdomsbilde, ofte med en kognitiv svikt. Dette gjør det vanskeligere for dem å ivareta sine grunnleggende behov for bevegelse og fysisk aktivitet. I tillegg kan en ofte se at beboerne blir passive mottakere, i stedet for aktive deltagere i hverdagsaktiviteter. Denne inaktiviteten får store fysiske, psykiske og sosiale konsekvenser og resulterer blant annet i at funksjonstapet, og derigjennom tap av selvstendighet, skjer raskere enn nødvendig. (3) Studier basert på intervjuer av beboere i sykehjem har gjentatte ganger vist at uansett diagnose og funksjonsproblem, synes beboerne det er viktig å beholde evnen til å være mobil, og at det å kunne forflytte seg selv gir en følelse av selvstendighet, frihet og autonomi (4).
For at eldre i og utenfor institusjon skal bli sterkere, stødigere og mer selvhjulpne startet Eigersund kommune, i samarbeid med Fysioklinikken, prosjektet: «Digital aktivitetsmedisin for bedre folkehelse» i 2016. Målet er å implementere kunnskapsbasert trening og praksis i kommunens bo- og servicesentre og institusjoner. Med midler fra Fylkesmannen i Rogaland og med fag- og forskningsmiljø på laget, har vi skapt et innovativt treningsverktøy som kan få de eldre «opp av godstolen».
Vi ønsker å gjøre det enkelt å sette i gang aktivitet, styrke- og balansetrening uten ekstra ressurser og uten å ha treningsfaglig bakgrunn. Vi vil spre kompetanse og entusiasme til alle de flinke medarbeiderne som jobber med de eldre og øke bevisstheten rundt viktigheten av fysisk aktivitet for denne gruppen. For å få til dette, trenger vi et verktøy som er så enkelt, lystig og brukervennlig at alle kan, og vil, ta det i bruk. På den måten vil det bli lettere å innføre en daglig dose med fysisk aktivitet på kommunens mange dagsenter, sykehjem, aldershjem og bo- og servicesenter. Budskapet er at det er alle sitt ansvar å motivere og legge til rette for at beboerne skal være aktive. Ansvaret kan ikke ligge på én faggruppe alene. Aktivitet må væ
Gå til medietFor at eldre i og utenfor institusjon skal bli sterkere, stødigere og mer selvhjulpne startet Eigersund kommune, i samarbeid med Fysioklinikken, prosjektet: «Digital aktivitetsmedisin for bedre folkehelse» i 2016. Målet er å implementere kunnskapsbasert trening og praksis i kommunens bo- og servicesentre og institusjoner. Med midler fra Fylkesmannen i Rogaland og med fag- og forskningsmiljø på laget, har vi skapt et innovativt treningsverktøy som kan få de eldre «opp av godstolen».
Vi ønsker å gjøre det enkelt å sette i gang aktivitet, styrke- og balansetrening uten ekstra ressurser og uten å ha treningsfaglig bakgrunn. Vi vil spre kompetanse og entusiasme til alle de flinke medarbeiderne som jobber med de eldre og øke bevisstheten rundt viktigheten av fysisk aktivitet for denne gruppen. For å få til dette, trenger vi et verktøy som er så enkelt, lystig og brukervennlig at alle kan, og vil, ta det i bruk. På den måten vil det bli lettere å innføre en daglig dose med fysisk aktivitet på kommunens mange dagsenter, sykehjem, aldershjem og bo- og servicesenter. Budskapet er at det er alle sitt ansvar å motivere og legge til rette for at beboerne skal være aktive. Ansvaret kan ikke ligge på én faggruppe alene. Aktivitet må væ


































































































