Takk til Nina Kløve ved NorCP som med sitt svar (1) igjen bidrar til å holde en viktig debatt aktuell. Dessverre opplyser hun om at dette blir hennes siste bidrag i debatten. Det er leit da det gjenstår ubesvarte spørsmål. Et eksempel er om NorCP kartlegger barnas meninger om anvendelsen av ståstativ. Det hadde vært interessant å vite sett i lys av hvor viktig det er med brukermedvirkning ved så fysisk inngripende tiltak. Utover dette er det inspirerende å høre fra ulike hold at debatten har skapt diskusjoner på fagfeltet. Jeg ønsker at flere deler sine meninger offentlig.
Definisjonsmakt og avmakt
Kløve har rett i at ord er makt. Språk er meningskonstituerende og bidrar til å skape og opprettholde forståelseshorisonten vår. Dette ble tydelig for meg etter å ha studert begrunnelsestekster for ståstativ til barn. Det ble beskrevet hvordan barnets «tilstand» var i den skrivende stund, og hvordan det enkelte barnet «egentlig» burde være. Ståstativet kunne på bakgrunn av dette tolkes til å være et konkret sted, nesten som et stillas hvor fysisk utvikling, oppvekst og sosialisering skulle konstrueres og