Kjøkkenskriveren
30.10.2025
Systematisk undervisning i sensorisk analyse kan styrke både presisjon og refleksjon i elevers smaksbeskrivelser. Med et bevisst språk for smak står elevene bedre rustet til å møte kravene i læreplan og yrkesliv, viser studie.
SENSORISK VURDERING - å kjenne igjen, forstå og beskrive smak - er en kjernekompetanse i restaurant- og matfag. Læreplanen for kokk- og servitørfag på Vg2 vektlegger nettopp dette: «Håndverksferdigheter handler [...] om å trene opp sensoriske og estetiske ferdigheter gjennom tilberedning, anbefaling og presentasjon av produkter». Likevel finnes det lite systematisk kunnskap om hvordan slike ferdigheter faktisk utvikles i praksis. Hvordan går elever og lærlinger fra å si at noe «smaker surt» til å kunne vurdere og formidle at det har «en frisk syre og god struktur»? For å undersøke dette, gjennomførte to yrkesfaglærerstudenter en kvasieksperimentell studie med pretest, intervensjon og posttest. Fokus var på hvordan opplæring i sensorisk analyse kunne påvirke elevers og lærlingers evne til å beskrive smak.
SYV DELTAKERE - SEKS ALKOHOLFRIE DRIKKER
Studien omfattet syv deltakere - fem Vg2-elever og to lærlinger - alle med noe erfaring fra sensorisk arbeid. Forskningsdesignet var et kvasieksperiment med kvantitative og kvalitative innslag. Deltakerne vurderte seks ulike alkoholfrie drikker (øl, vin og sider) både før og etter intervensjonen. I pre- og posttesten brukte deltakerne et skjema med skala (1-5) for å vurdere smak, syre, sødme, bobler, bitterhet
Gå til medietSYV DELTAKERE - SEKS ALKOHOLFRIE DRIKKER
Studien omfattet syv deltakere - fem Vg2-elever og to lærlinger - alle med noe erfaring fra sensorisk arbeid. Forskningsdesignet var et kvasieksperiment med kvantitative og kvalitative innslag. Deltakerne vurderte seks ulike alkoholfrie drikker (øl, vin og sider) både før og etter intervensjonen. I pre- og posttesten brukte deltakerne et skjema med skala (1-5) for å vurdere smak, syre, sødme, bobler, bitterhet


































































































