Båtmagasinet
22.03.2023
Jeg er en vanlig båteier, med en vanlig båt, med helt alminnelige båtproblemer. I løpet av mine snart 25 år som båtjournalist har strøm (i tillegg til dass) vært et kontinuerlig tilbakevendende tema - og kilde til bekymring.
I en verden som besto av blybatterier og Jon Winges bok «Strøm ombord» gikk det an, selv for en som ikke vet en dritt om strøm, å få svart-hvite svar med to streker under av eksperter som avdøde «Mr. Ladac», Paul Rosenquist.
Les merBMS hele løsningen?
Så kom litium. Eller LiFePO4. Det var revolusjonerende, mente de fleste jeg snakket med. Hadde man et batteri på 125 Ah, så hadde man 125 Ah og ikke halvparten. At det også var vekt- og plassbesparende kunne selv jeg skjønne, og best av alt: I løpet av bare en time eller to med motoren i gang så ville et LiFePO4-batteri være fulladet igjen, fordi batteriet hadde så lav indre motstand. Det siste skjønte jeg ikke, men jeg konstaterte gjennom egen bruk at dette fungerte utmerket. Ette