Aller først: Haugstad har rett i at det ikke bare har vært brøk til deleksamenen. De meget nær beslektede temaene prosent og desimaltall har også til en viss grad vært med. Det er nok på grunn av det nære slektskapet at brøkeksamen/brøkprøve brukes som betegnelse.
På prøven høsten 2015 var det gode resultater. På tilsvarende prøve våren 2016 var resultatene langt svakere. Mener Haugstad at studentene tok prøven om høsten alvorlig, mens de ikke gjorde det om våren? Vibeke Bjarnø spør i en kommentar om det kan vises til forskning om dette. Kan det det?
Ifølge rapporten fra NOKUT, som Haugstad viser til, strøk 10,4 prosent høsten 2015, mens 28,3 prosent fikk A eller B. Våren 2016 strøk 37 prosent, og 6,6 prosent fikk karakteren A eller B. Hvordan var fordelingen mellom studenter ved grunnskolelærerutdanningen 1.- 7. trinn (GLU 1-7)- og grunnskolelærerutda