TEMA: Inntekter fra spille-jobber blir stadig viktigere for mange artister og band. Tar bookingagentene for mye betalt? Dagens bookingavtaler er akkurat like skremmende lesning som for 15 år siden.
Trond Brandal
Året er 2001. Bergensbandet Pogo Pops mener bookingagenten deres har tatt seg for godt betalt av spillejobbene. 20 prosent av bruttohonorar går til agenten. Først når det er betalt, kan bandet dekke andre utgifter som reise, lyd og lys. Det som blir igjen deles på bandet, også eventuelle underskudd.
Etter flere runder i retten får bandet medhold. Borgarting lagmannsrett legger vekt på at agentens kontrakt er ubalansert. Som Bergens Tidende skrev for 15 år siden: All økonomisk risiko hadde ligget på Pogo Pops. Retten viser til at bookingbyrået i praksis kunne risikere dumdristige turneer. De fikk uansett 20 prosent av inntektene.
- Trist hvis ingenting har skjedd
- Vi var unge og hadde ikke satt oss inn i hva avtalen kom til å bety for oss, forteller Pogo Pops-gitarist Viggo Krüger til Musikkultur i dag, 15 år etter.
- Kontrakten ble nærmest slengt på bordet på en fest og vi ble bedt om å skrive under, etter at vi hadde tatt oss et par øl. Optimalt sett burde vi rådført oss med noen eksperter først. Vi håpet jo at saken vår skulle føre til en endring i favør norske artister i etterkant. Hvis det er på samme viset i dag, er jo det veldig trist, sier Krüger.
Ifølge Musikernes fellesorganisasjon (MFO) er det ikke mye som har skjedd med bookingbyråenes kontrakter.
- Dagens bookingavtaler er akkurat like skremmende lesning som for 15 år siden, sier forbundssekretær Trond Brandal.
Han var en av dem som i sin tid bisto Pogo Pops i retten. Med jevne mellomrom får han innsyn i kontrakter fra små og store bookingbyråer, som MFO-medlemmer har fått tilbud om å skrive under på.
- Byråene krever fortsatt 20 prosent av brutto kontraktssum. Det mener vi gir en uetisk fordeling av inntekt og risiko, sier Brandal.
- Risikofylt for artistene
- For bookingselskapene er det risikofritt å lage kontrakter og tilrettelegge for spillejobber. De vet jo at de får 20 prosent av brutto kontraktssum, uansett hvor store utgiftene blir. Dermed er det artisten selv som sitter igjen med all risiko. Hvis konsertarrangøren viser seg å være useriøs og ikke betaler, er det artisten som må betale utgifter til reise, lyd- og lysproduksjon. Dette mener vi er direkte uaktsomt av bookingselskapene, sier Trond Brandal.
Innslagsord: Forbundssekretær i MFO, Trond Brandal mener bookingbyråenes standardavtaler legger for mye risiko over på artistene. Torkil Torsvik
Han forteller om vellykkede artister som har gått konkurs etter at bookingagenten har påført dem store utgifter.
- Mange bookingagenter gjør en stor innsats for å jobbe frem artistene sine. Likevel men