Hoen opplevde at mange av pianoelevene ikke nødvendigvis ville bli fullendte pianister, men ønsket å lære seg å spille favorittlåtene på en enkel og kjapp måte. For denne type elever, er det avgjørende å forstå besifring.
- Men jeg fant ingen lærebøker i besifring som inneholdt det jeg behøvde. Da fikk jeg ideen om å lage en selv. Dessuten har jeg vært fascinert av akkorder og harmonier siden jeg var barn.
- Hva manglet i lærebøkene?
- Det finnes veldig få lærebøker i besifring. De få som finnes, starter ikke helt fra starten, der man er helt blank. Jeg opplever også at de går for fort frem.
Boken til Hoen er også ment som et oppslagsverk hvor elevene skal få den infoen de trenger om akkordsymboler.
- Hvis man googler en bestemt akkord, så får man ofte ikke gode svar, om man ikke vet hva man skal se etter, sier Hoen.
Forstå logikken bak akkordoppbygging
Tanken bak Hoens bok er å gi elevene et naturlig innblikk i logikken bak akkordenes oppbygging slik at de slipper å slå opp akkorder de ikke kan. Altså: kan du C-dur, kan du i prins