Kun to av selve tilsynene er utført etter 12. mars 2020. Både i Nidaros Sparebank og Eidsberg Sparebank ble det utført to dagers digitale tilsyn i mai. De øvrige tilsynene er gjennomført i 2019 eller de første månedene av 2020.
- Vi skulle opprinnelig ha selve besøket like etter at det ble erklært pandemi. Besøket ble følgelig utsatt, men gjennomført som to heldags videomøter i løpet av mai. Heldags videomøter er ikke akkurat optimalt for denne type prosesser, men det gikk greit. Vi hadde et ordinært breddetilsyn, med fokus på standardområder som styring og kontroll, kreditt, likviditet og risikostyring, sier adm. banksjef Bjørn Riise i Nidaros Sparebank til Finansfokus.
Han fremholder at slike tilsyn er veldig omfattende, og at de for en mindre bank legger beslag på en betydelig del av de administrative ressurser i mange måneder. Han mener at man får se på det som en mulighet til å forbedre seg. Andre sparebanksjefer er av tilsvarende oppfatning.
- For en bank som Eidsberg Sparebank er ikke et slikt tilsyn hverdagskost. Det krever mye, men vi har bare gode erfaringer med denne prosessen. Det er svært mange forhold som skal imøtekommes, innen temaer som hvitvasking, compliance, kreditt med mer. Jeg tror det er viktig å se på et slikt tilsyn som en mulighet for kompetanseløft, og et arbeid som gir banken ny erfaring, sier adm. banksjef Glenn Haglund i Eidsberg Sparebank.
BANKDRIFT FØR OG NÅ
De to banksjefene viser til at det er stor forskjell på bankdrift nå og for ti år siden, med alle nye nasjonale og internasjonale krav og retningslinjer.
- Regulering av bank har både utviklet seg mye og blitt mye mer omfattende, spesielt etter 2008. Det