AddToAny

Fulle hoder, tomme hjerter?

Da Benetton på 1990-tallet lanserte sine berømte - og beryktede - reklamekampanjer, var det ikke klærne som sto i fokus. Det var krig, sykdom og tabu.
En del av strategien var å bruke reklamekampanjene til å danne opinion. Det gjorde de ved å løfte frem vanskelige temaer, som rekruttering av barnesoldater eller kampen mot aids, og bruke sjokkerende uttrykk som del av markedsføringen. Resultatet ble riktignok motreaksjoner og protester, men også raskt økende markedsverdi. Hva kan vi lære av det i dag, i en tid der merkevarer og mennesker flettes sammen av algoritmer, følelser og oppmerksomhet?
I vår samtid kan kontroverser sette en merkevare på kartet over natten, men frata den livets rett like raskt. Forbrukere aksepterer og forventer til og med kanskje at merkevarer tar standpunkt, men det må oppleves som moralsk riktig, av riktig målgruppe. Og det må passe inn i den identiteten man kjøper seg ved å være tilhenger av merkevaren. Ellers fører det fort til boikott, slik det gjorde for den amerikanske ølprodusenten Bud Light (s. 10).
I denne utgaven av Magma skriver Wien, Heimstad og Gaustad i artikkelen Kunstig intelligens i markedsføring: Barrierer du må forstå for å lykkes (s. 128) om hvordan kunstig intelligens kan brukes ansvarlig i markedsføring. De åtte I-ene - identitet, intensjon, informasjonssikkerhet, individualisme, intimitet, interaksjonskvalitet, innsats og intuisjon - minner oss om at heller ikke teknologien er verdinøytral. Som denne utgavens fagredaktør Lars Olsen påpeker i sin fagleder (s. 66): Jo mer teknologien etterligner komplekse menneskelige egenska
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Denne artikkelen undersøker hvordan lojalitetsprogrammer i dagligvarehandelen i Norge, Storbritannia og Nederland varierer i strategisk utforming og evne til å skape kundeverdi.
Magma 15.10.2025
Mange virksomheter investerer i samfunnsansvar (CSR) som et ledd i omdømmebygging og differensiering, men nyere forskning indikerer at forbrukeres
Magma 15.10.2025
Lukt påvirker prestasjon og vår oppfatning av hverandre, ofte uten at vi er klar over det selv.
Magma 15.10.2025
Benetton vant verden med verdier. Nå kan standpunkt koste dyrt.
Magma 15.10.2025
I årevis har bedrifter smykket seg med merkelapper som grønn, klimanøytral og ansvarlig. Fra 2026 blir flere av disse påstandene direkte forbudt i EU.
Magma 15.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt