Hold Pusten
04.04.2022
AV EIVIND RICHTER ANDERSEN, STIPENDIAT OG STRÅLETERAPEUT, ANNA GULLHAUG, UNIVERSITETSLEKTOR, OSLOMET OG ERIC SUNDQVIST, UNIVERSITETSLEKTOR OG STUDIEKOORDINATOR VED VIDEREUTDANNINGEN I STRÅLETERAPI, OSLOMET
Det finnes mange betegnelser på en stråleterapeut. I litteraturen brukes blant annet
therapeutic radiographer, radiation therapist
eller radiation therapy technologist (1). Nylig ble tittelen radiation therapist innlemmet i ESCOs klassifiseringsliste over profesjoner i Europa. Interessant nok klassifiseres denne som technicians and associate professionals, mens (therapuetic) radiographers klassifiseres som health professionals (2-4). Dette vitner om en manglende harmonisering av stråleterapeuters kompetanse i Europa.
SAFE EUROPE-prosjektet har til hensikt å adressere nettopp manglende harmonisering ved å undersøke og identifisere sprik og mangler i ferdigheter som kreves for at stråleterapeuter skal kunne utføre sitt arbeid på tvers av landegrenser (5). Prosjektgruppen publiserte nylig en artikkel (heretter kalt studien) hvor kompetansenivå til stråleterapeuter som arbeider ved linearakseleratorer ble undersøkt gjennom intervjuer av ledere, stråleterapeuter og undervisningspersonell (1).
Studien peker på noen viktige områder hvor kunnskapshull kan representere en trussel for pasientsikkerheten. I denne kronikken vil vi diskutere den norske stråleterapiutdanningens oppbygning mot et utvalg sentrale funn i studien. Grunnlaget fra Norge baseres i hovedsak på rapporten «Evaluering av videreutdanning i stråleterapi ved OsloMet - storbyuniversitetet» (6).
Kompetanse og pasientsikkerhet
Stråleterapi er et fag i rask utvikling. Utstrakt bruk av bildeveiledet stråleterapi (IGRT), overflateveiledet stråleterapi (SGRT) og forestående bruk av adaptiv stråleterapi stiller store krav til stråleterapeuter ved behandlingsapparatene. Tekniske ferdigheter innen eksempelvis bildeopptak og bildeverifikasjon sammen med anatomisk kunnskap er essensielt.
Videre fører mer presis behandling til bruk av høyere stråledoser, gjerne i kombinasjon med annen behandling. Dette gir mer kompliserte behandlingsforløp, noe som fordrer høykompetente stråleterapeuter som kan vurdere pasienters gjennomføringsevne
(complience) og identifisere, samt følge opp, bivirkninger og komplikasjoner.
I et pasientsikkerhetsperspektiv er manglende harmonisering av kompetanse svært bekymringsfullt. Vi anser dette som problematisk av flere grunner:
1) Andre yrkesgrupper vil ha ulik (og kanskje en misforstått) formening om stråleterapeuters kompetanse, noe som kan vanskeliggjøre samarbeid. 2) Stråleterapeuter vil ha ulike ansvarsområder i ulike land. 3) Manglende harmonisering av kompetanse vanskeliggjør internasjonalt samarbeid. 4) manglende harmonisering av profesjonstittel vanskeliggjør overføring av eksempelvis forskningsresultater til en norsk kontekst. 5) manglende mulighet for arbeidsmobilitet innenfor Europa.
Utdanning i Norge og EU
Utdanningen til stråleterapeut er varierende innen EU, både med henblikk på utdanningens lengde og innhold (7). Selv etter endt utdanning på tilsynelatende samme utdanningsnivå er stråleterapeuters kompetanse svært varierende (7).
I Norge er utdanningen til stråleterapeut ett års
Gå til mediettherapeutic radiographer, radiation therapist
eller radiation therapy technologist (1). Nylig ble tittelen radiation therapist innlemmet i ESCOs klassifiseringsliste over profesjoner i Europa. Interessant nok klassifiseres denne som technicians and associate professionals, mens (therapuetic) radiographers klassifiseres som health professionals (2-4). Dette vitner om en manglende harmonisering av stråleterapeuters kompetanse i Europa.
SAFE EUROPE-prosjektet har til hensikt å adressere nettopp manglende harmonisering ved å undersøke og identifisere sprik og mangler i ferdigheter som kreves for at stråleterapeuter skal kunne utføre sitt arbeid på tvers av landegrenser (5). Prosjektgruppen publiserte nylig en artikkel (heretter kalt studien) hvor kompetansenivå til stråleterapeuter som arbeider ved linearakseleratorer ble undersøkt gjennom intervjuer av ledere, stråleterapeuter og undervisningspersonell (1).
Studien peker på noen viktige områder hvor kunnskapshull kan representere en trussel for pasientsikkerheten. I denne kronikken vil vi diskutere den norske stråleterapiutdanningens oppbygning mot et utvalg sentrale funn i studien. Grunnlaget fra Norge baseres i hovedsak på rapporten «Evaluering av videreutdanning i stråleterapi ved OsloMet - storbyuniversitetet» (6).
Kompetanse og pasientsikkerhet
Stråleterapi er et fag i rask utvikling. Utstrakt bruk av bildeveiledet stråleterapi (IGRT), overflateveiledet stråleterapi (SGRT) og forestående bruk av adaptiv stråleterapi stiller store krav til stråleterapeuter ved behandlingsapparatene. Tekniske ferdigheter innen eksempelvis bildeopptak og bildeverifikasjon sammen med anatomisk kunnskap er essensielt.
Videre fører mer presis behandling til bruk av høyere stråledoser, gjerne i kombinasjon med annen behandling. Dette gir mer kompliserte behandlingsforløp, noe som fordrer høykompetente stråleterapeuter som kan vurdere pasienters gjennomføringsevne
(complience) og identifisere, samt følge opp, bivirkninger og komplikasjoner.
I et pasientsikkerhetsperspektiv er manglende harmonisering av kompetanse svært bekymringsfullt. Vi anser dette som problematisk av flere grunner:
1) Andre yrkesgrupper vil ha ulik (og kanskje en misforstått) formening om stråleterapeuters kompetanse, noe som kan vanskeliggjøre samarbeid. 2) Stråleterapeuter vil ha ulike ansvarsområder i ulike land. 3) Manglende harmonisering av kompetanse vanskeliggjør internasjonalt samarbeid. 4) manglende harmonisering av profesjonstittel vanskeliggjør overføring av eksempelvis forskningsresultater til en norsk kontekst. 5) manglende mulighet for arbeidsmobilitet innenfor Europa.
Utdanning i Norge og EU
Utdanningen til stråleterapeut er varierende innen EU, både med henblikk på utdanningens lengde og innhold (7). Selv etter endt utdanning på tilsynelatende samme utdanningsnivå er stråleterapeuters kompetanse svært varierende (7).
I Norge er utdanningen til stråleterapeut ett års


































































































