AddToAny

Poengsetting av kompetansen din

Poengsetting av kompetansen din
4/2016 s. (94-96) Redaksjonelt vurdert Innledning Econa erfarer at arbeidsgiver i økende grad bruker skjemaer med poengsetting ved kartlegging av kompetansen til de ansatte.
Skjemaer brukes ved nedbemanninger, men kan også bli brukt som grunnlag for oppsigelse på grunn av arbeidstakers forhold. Her vil jeg fokusere på bruken av slike skjemaer ved nedbemanninger.

Bruk av skjemaer for å kartlegge kompetansen er i utgangspunktet helt uproblematisk. Det kan faktisk være et hensiktsmessig verktøy. Problemene oppstår når kartleggingen kombineres med poengsetting, og denne poengsettingen brukes som grunnlag for en oppsigelse. Den ansatte presenteres gjerne for vurderingene og poengsettingen i et drøftingsmøte, som er etter at utvelgelsen av de overtallige er foretatt. I en del saker er ikke en gang arbeidsgivers representant i drøftingsmøtet i stand til å redegjøre for det faktiske grunnlaget for poengsettingen. Da oppstår det spørsmål om hvorvidt en oppsigelse på et slikt grunnlag er saklig begrunnet.

Saklig grunn for oppsigelse

En oppsigelse må være saklig begrunnet i arbeidstakers, arbeidsgivers eller virksomhetens forhold. Hva som anses som saklig grunn, følger blant annet av rettspraksis. Høyesterett har i Rt. 1984 s.1058 fastslått at domstolene kan prøve:

om oppsigelsen bygger på et riktig og fyllestgjørende faktisk grunnlag,

om den begrunnelse som ligger til grunn, bygger på relevante argumenter, og

om vurderingen har tilstrekkelig bredde, således også om avveiningen omfattet de rimelighetshensyn som her gjør seg gjeldende i forhold til arbeidstakeren.

Det er altså viktig å påse at det faktiske grunnlaget er korrekt, at man bruker relevante kriterier i en nedbemanning, og at vurderingen har tilstrekkelig bredde. Relevante kriterier som ofte legges til grunn, er kompetanse, ansiennitet og sosiale forhold.

Spørsmålet er hvordan bruk av skjemaer med poengsetting passer inn i dette. Vi har ingen avgjørende rettspraksis som tar stilling til rettmessigheten av skjemaer med poengsetting. Det foreligger imidlertid tre interessante underrettsdommer her.

Frostating lagmannsretts dom av 5. mai 1989

I en dom av 5. mai 1989 tok Frostating lagmannsrett (RG 1989:1113) stilling til oppsigelser som var foretatt på grunnlag av personvurderingsskjemaer for den enkelte arbeidstaker i en nedbemanningsprosess. Virksomheten var bundet av ansiennitetsprinsippet under ellers like vilkår, men retten fant det ikke nødvendig å drøfte ansiennitetens betydning ved oppsigelser. Flertallet kom til at oppsigelsene var ugyldige fordi de var foretatt på et for dårlig grunnlag. Det ble benyttet et vurderingsskjema med faglige og personlige kriterier.

De personlige kriteriene var følgende:

kapasitet

ekstra innsats

selvstendighet

tilpasningsevne internt

tilpasningsevne eksternt

pålitelighet

fravær - skoft

Kriteriene ble poengsatt etter en skala fra 1 til 5, hvor 5 var topp. De faglige kriteriene var noe forskjellige fra avdeling til avdeling.

Lagmannsrettens flertall kom til at den faktiske gjennomføringen ikke var betryggende. Det var blant annet ulike oppfatninger av hvordan man skulle forstå kriteriene fra dem som foresto vurderingene. Det ble også lagt vekt på at poengsettingen foregikk uten den ansattes medvirkning. Den enkelte ansatte hadde ikke fått mulighet til å kommentere vurderingene, og rettens flertall følte seg på ingen måte rimelig trygg på at det ikke ville ha ført til andre og riktige resultater.

Oslo tingretts dom av 16. oktober 2009

I Oslo tingretts dom av 16.oktober 2009 tok retten stilling til sakligheten av oppsigelser hvor det var benyttet kartleggingsskjemaer som var inndelt i følgende vurderingsområder:

formell kompetanse

faglige kvalifikasjoner

produktivitet

selvstendighet

samarbeidsevne

sikkerhet og vernearbeid

orden og ryddighet

kvalitetssikring

stabilitet

Dessuten skulle det foretas tilleggsvurderinger av:

tverrfaglighet

talent

verv

kurs/sertifikater

fravær

Arbeidslederen som hadde arbeidet sammen med vedkommende arbeidstaker, fylte ut kartleggingsskjemaet for den enkelte etter en skala fra 5 til 1. Vurderingstemaene ble så vektet og sammenstilt i et samleskjema over alle ansatte av HR. Vurderingene ble sammenstilt i skjemaer med de enkelte ansattes score for enkelttemaer, totalscore før vekting, vekttall og totalsum etter vekting. Retten bemerket at skjemaene inneholdt noen stort sett objektivt konstaterbare temaer, mens flere temaer forutsatte skjønnsmessige og subjektive vurderinger.

De overtallige ble presentert for de utfylte kartleggingsskjemaene i drøftingsmøtet. De med lavest score ble sagt opp.

Retten fant at kartleggingsskjemaene hadde så mange svakheter at de ikke var egnet til utvelgelsen av overtallige, og at dette måtte få betydning for saklighetsvurderingen. Det ble vist til at skjemaet inneholdt svært mange temaer, som hver for seg forutsatte at en rekke arbeidsledere skulle foreta skjønnsmessige og subjektive vurderinger. Summering av de tallene som derved fremkom, måtte nødvendigvis gi en desto mer usikker sluttsum.

Borgarting lagmannsretts dom av 31.januar 2011

I en dom av 31. januar 2011 (RG 2011:113) kom Borgarting lagmannsrett til at vurderingen som lå til grunn for en oppsigelse, var for snever fordi det i realiteten kun var lagt vekt på en kompetansevurdering. Bedriften var bundet av ansiennitetsprinsippet. Lagmannsretten viste også til at det var svakheter ved utformingen av kriteriene og anvendelsen av disse.

Kompetansen (for journalister) ble vurdert etter fem hovedkriterier:

spesialistkompetanse

produktivitet

evne til å utvikle egne nyheter/prosjekter

samarbeidskompetanse

evne til å jobbe med ulike stoffområder

Lagmannsretten fastslo at disse kriteriene i og for seg kan inngå som saklige elementer i kompetansevurderingen. Kriteriene synes imidlertid i begrenset grad å være forankret i en overordnet strategi for bedriften og en nærmere beskrivelse av dens fremtidige kompetansebehov. Det som kjennetegner kriteriene, er at de i hovedsak gir anvisning på utpregede subjektive vurderinger som er vanskelige å etterprøve. Det ligger i sakens natur at kompetansevurderinger i større eller mindre grad vil inneholde subjektive elementer. Etter lagmannsrettens oppfatning hadde det imidlertid vært ønskelig, og mulig, å supplere kriteriene med mer objektive elementer. Det kunne for eksempel vært antall saker den enkelte hadde publisert, antall klikk på disse saker og graden av sitering i andre medier.

Lagmannsretten viste til at betenkelighetene ved å basere seg på utpregede subjektive vurderinger forsterkes ved at vurderingene og poengsettingen har foregått uten noen deltakelse fra de ansattes side. De fikk ikke anledning til å komme med kommentarer eller supplerende opplysninger. Vurderingene ble riktignok presentert i drøftingsmøter med de enkelte, men da var vurderingene med poengsetting - og utvelgelsen av de overtallige - i realiteten foretatt.

Kombinasjonen av utpreget subjektive vurderinger og mangelfull involvering av dem som ble vurdert, innebar etter lagmannsrettens oppfatning en fare for at det ved vurderingene ble gjort feil. Dette var ekstra betenkelig når kompetansevurderingen alene var avgjørende for utvelgelsen.

Konklusjon

Det vi kan trekke ut av disse dommene, er at domstolene stiller spørsmål ved om poengsetting som foregår uten den ansattes medvirkning, bygger på et riktig faktisk grunnlag. Det er ofte snakk om svært subjektive vurderinger, og slik kartlegging av kompetansen bør også inneholde objektive elementer. Samlet sett er det vel grunn til å anta at en del av de prosessene som gjennomføres i dag basert på poengsetting uten den ansattes medvirkning, ikke vil stå seg ved en eventuell rettslig prøving av saken.

Forfatter: Liv Torill Evenrud

Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Magma 28.02.2024
Det er det store spørsmålet etter rapporten fra Klimautvalget 2050. Utvalget anbefaler full stans i leting etter olje og gass i nye områder. Men det blir ikke dagens regjering som vedtar en solnedgangsmelding for norsk petroleumssektor.
Magma 28.02.2024
Vinylplatene har for lengst gjenvunnet hylleplass i stua hos musikkelskerne. Nå er også CD-platene på vei tilbake inn i varmen, takket være Christer Falck og hans folkefinansiering.
Magma 28.02.2024
Digitaliseringen i offentlig sektor fører ofte med seg store IT-systemer som utvikles og driftes av mange team, ofte ved å benytte smidige utviklingsmetoder. I slike storskala settinger er god koordinering avgjørende på grunn av avhengigheter mellom teamene som kan senke farten og kvaliteten på leveransene.
Magma 28.02.2024
I dag gjennomføres stadig mer av IT-utviklingen i offentlig sektor ved hjelp av smidige (agile) metoder.
Magma 28.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt