AddToAny

Nye spørsmål - samme svar

Nye spørsmål - samme svar
Det grunnleggende prinsippet er tilsynelatende opplagt: Å produsere eller kjøpe inn varer til en pris som er lavere enn de de kan selges for, fra et sted som er tilgjengelig for tilstrekkelig mange kunder.
Med dette som bærende idé har handelsnæringen vært en del av hele menneskets sivilisasjon, og en sentral del av all økonomisk aktivitet.

Bransjen er fremdeles en viktig pilar i verdiskapningen. Med sine 370 000 ansatte er dette den største sysselsetteren i privat sektor. Ved å fokusere på innovasjoner i logistikken og selvbetjeningskonsepter, har handelsnæringen gitt et viktig bidrag til produktivitetsveksten i norsk økonomi. Mer enn ni prosent av den totale verdiskapingen i Fastlands-Norge kommer fra handel og vandel.

Det er imidlertid flere prosentpoeng mindre enn for bare få år siden. Næringen går gjennom et paradigmeskifte ved at den teknologiske utviklingen forandrer kundeadferden som tradisjonelt har ligget til grunn i forretningsmodellene. Digital teknologi har gjort at selve butikklokalet og beliggenheten ikke lengre er like viktig som før. Med nettbutikker kan en kunde nås like enkelt om de bor 100 meter unna forretningsadressen, eller på den andre siden av kloden. Markedet utvides altså enormt.

Teknologien representerer en stor mulighet, men forandrer også konkurransebildet. Mens man tidligere konkurrerte mot butikker i fysisk nærhet, gir netthandel alle kunder mulighet med et tastetrykk å selv å importere varer direkte fra egen stue. Konkurransearenaen er blitt internasjonal. I praksis endres hele kjøps- og distribusjonsprosessen, noe som har tvunget frem en logistikkprosess som er helt ulik det som har ligge til grunn i den tradisjonelle handelstankegangen. Amazon kan i dag forutse hva kundene kommer til å trenge, basert på tidligere adferd, og begynne forsendelsen av varene til kundene før de har bestilt. Med dette snus handelslogikken opp-ned fra «kjøpe før levere» til «levere før kjøpe». Implikasjonene er enorme.

Teknologiske endringer griper inn i verdikjeden og påvirker hvordan forretningsmodellene tradisjonelt har vært designet for å skape, levere, kommunisere og hente verdier i handelsnæringen. For å beholde sine kunder må næringen evne å omskape og fornye sine forretningsmodeller.

Felles for nytenkende og oppdaterte forretningsmodeller er at de tar i bruk de mulighetene digitale verktøy gir. Det gjør modellene fleksible og skalerbare, og de er også kjennetegnet av et større kundefokus enn tidligere.

I dette nummeret av Magma bidrar vi til å stille spørsmålene som kan ta opp i seg alle disse mulighetene og fornye venstresiden i forretningsmodell-likningen. Høyresiden, svaret og målet, er imidlertid uendret. Det er fremdeles verdiskapning.

Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Magma 28.02.2024
Det er det store spørsmålet etter rapporten fra Klimautvalget 2050. Utvalget anbefaler full stans i leting etter olje og gass i nye områder. Men det blir ikke dagens regjering som vedtar en solnedgangsmelding for norsk petroleumssektor.
Magma 28.02.2024
Vinylplatene har for lengst gjenvunnet hylleplass i stua hos musikkelskerne. Nå er også CD-platene på vei tilbake inn i varmen, takket være Christer Falck og hans folkefinansiering.
Magma 28.02.2024
Digitaliseringen i offentlig sektor fører ofte med seg store IT-systemer som utvikles og driftes av mange team, ofte ved å benytte smidige utviklingsmetoder. I slike storskala settinger er god koordinering avgjørende på grunn av avhengigheter mellom teamene som kan senke farten og kvaliteten på leveransene.
Magma 28.02.2024
I dag gjennomføres stadig mer av IT-utviklingen i offentlig sektor ved hjelp av smidige (agile) metoder.
Magma 28.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt