SEILmagasinet
05.04.2016
Onsdag 6. april kaster Rune Aasberg, Simen Løvgren og resten av mannskapet deres loss fra La Rochelle i Frankrike for å seile deres nye Class 40 til Norge. Dette er virkelig noen hakk opp, ja, det kan man trygt si.
Dette er en formel 1, forteller en begeistret Simen Løvgren på telefonen fra La Rochelle.
Les merInnmåling på håret
I går og i dag har det vært overtagelse av båten Conservateur som Yanneck Bestaven og Pierre Brasseur fra Frankrike blant annet vant siste utgave Transat Jacques Vabre med i 2015. Nå heter båten Solo 2 og er blitt hvit. I går gjennomgikk klassemålere båten for å sjekke at den har alle mål intakte som viser at den er en ekte Class 40, og den ble krengetestet slik klassereglene foreskriver.
Og at båten er der den skal være, viste måleresultatene.
En Class 40 skal ikke veie mindre enn 4500 kilo. Solo 2 veide 4506.
Under krengetesten blir båten krenget ned til 90 grader ved at stropper festet til en mobilkran legges rundt kjølen og trekkes opp