- Vi går en ekstremt spennende tid i møte når vi nå skal finne ut av hvordan vi skal organisere våre arbeidsprosesser og arbeidsplasser i tiden som kommer. Derfor har vi sammen med de tillitsvalgte, vernetjenesten, HR og dyktige medarbeidere startet prosjektet Future Storebrand. Målet med arbeidet er å sikre selskapets fremtidige konkurransekraft, forteller en entusiastisk prosjektleder Per Kristian Helland i Storebrand.
Han peker på at korona-pandemien viste at de ansatte i Storebrand (og i resten av finansnæringen) raskt var i stand til å snu seg rundt da Norge stengte ned 12. mars. De aller fleste ansatte måtte flytte arbeidsplassen hjem. Mange har vært godt fornøyd med å jobbe hjemmefra, men det er ingen hemmelighet at hjemmekontor ikke har fungert like bra for alle. Etter hvert som pandemien strakk ut i tid, så vokste en større diskusjon frem om hvordan Storebrand skal organisere arbeidsprosessene og arbeidsplassene i fremtiden.
Alle selskapets 1 800 ansatte i Norge og Sverige er invitert til å gi sine innspill til hvordan fremtidens arbeidsplass skal utvikles. Ny forskning og erfaring fra andre bedrifter vil også være viktige elementer i dette arbeidet. I løpet av første halvår 2021 skal Storebrand teste ut ulike måter å organisere arbeidet og arbeidsplassene på - både i og utenfor de tradisjonelle kontorlokalene.
KONTORET SOM KJERNE
Storebrand har tatt et strategisk valg i prosessen: (Jobb)kontoret skal fortsatt være kjernen for arbeid og samhandling, mens bruken av distanse (hjemmekontor) skal tilpasses behovene til det enkelte team.
- Attraktive kontorer blir viktigere enn noen gang tidligere. Vi må ha kontorer som er noe mer enn en mulighet til å jobbe med felles tak over hodet. De