Finansfokus
26.09.2018
De ansatte i finansnæringen kommer i skvis mellom compliance-reglene og ledelsens krav til å ta seg av flere kunder. Mange ganger opplever de at regler og prosedyrer kommer i veien for god kundebehandling.
Det viser en undersøkelse blant nordiske finansansatte. Noe av frustrasjonen kommer frem i en uttalelse fra en av dem som svarte:
«Mange er bekymret for at de ikke gjør dokumentasjonen godt nok, hva og hvordan de skal skrive. Presset øker. Det er forventet at vi dokumenterer mens vi sitter med kundene og skal ha en samtale med dem. Regelverket overtar fullstendig arbeidet, og det blir stadig vanskeligere å nå kunden og få til et godt kundemøte.»
HVA SKJER MED ANSATTE?
De siste årene har finansnæringen blitt pålagt en rekke nye lover og forskrifter i kjølvannet av finanskrisen i 2007-2008. Nå er finansinstitusjonene pålagt å ha en compliancefunksjon. Den skal sjekke at alle ansatte og ledelsen etterlever lover og regler.
Hvordan påvirker compliance de ansatte i førstelinjen som møter kundene? Det ville den nordiske unionen av finansforbund (Nordic Financial Unions - NFU) finne ut av.
Organisasjonen satt i gang en studie som undersøkte hvordan regler og krav til dokumentasjon, informasjon til kundene og kjenn din kundeprinsippet, påvirket arbeidet til ansatte i finansnæringen. Kjenn din kunde-prinsippet skal blant annet forebygge hvitvasking.
TYNGDEN FRA BANKSEKTOREN
215 tillitsvalgte fra selskaper med over 35 000 ansatte i nordiske finansinstitusjoner har bidratt. 84 prosent fra banksektoren, 10 prosent fra forsikring og 5 prosent fra valutaveksling eller både bank og forsikring.
Kartleggingen viser at flertallet av de ansatte de siste to årene har fått større arbeidsbyrde og høyere stressnivå. De ansatte sliter for å gjøre ferdig dokumentasjon og følge opp kjenn din
Gå til mediet«Mange er bekymret for at de ikke gjør dokumentasjonen godt nok, hva og hvordan de skal skrive. Presset øker. Det er forventet at vi dokumenterer mens vi sitter med kundene og skal ha en samtale med dem. Regelverket overtar fullstendig arbeidet, og det blir stadig vanskeligere å nå kunden og få til et godt kundemøte.»
HVA SKJER MED ANSATTE?
De siste årene har finansnæringen blitt pålagt en rekke nye lover og forskrifter i kjølvannet av finanskrisen i 2007-2008. Nå er finansinstitusjonene pålagt å ha en compliancefunksjon. Den skal sjekke at alle ansatte og ledelsen etterlever lover og regler.
Hvordan påvirker compliance de ansatte i førstelinjen som møter kundene? Det ville den nordiske unionen av finansforbund (Nordic Financial Unions - NFU) finne ut av.
Organisasjonen satt i gang en studie som undersøkte hvordan regler og krav til dokumentasjon, informasjon til kundene og kjenn din kundeprinsippet, påvirket arbeidet til ansatte i finansnæringen. Kjenn din kunde-prinsippet skal blant annet forebygge hvitvasking.
TYNGDEN FRA BANKSEKTOREN
215 tillitsvalgte fra selskaper med over 35 000 ansatte i nordiske finansinstitusjoner har bidratt. 84 prosent fra banksektoren, 10 prosent fra forsikring og 5 prosent fra valutaveksling eller både bank og forsikring.
Kartleggingen viser at flertallet av de ansatte de siste to årene har fått større arbeidsbyrde og høyere stressnivå. De ansatte sliter for å gjøre ferdig dokumentasjon og følge opp kjenn din