HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
24.10.2025
Utsiktene fremover i de største norske hoteIImarkedene, vurderes fortsatt som positive, i hoteIIkonsuIentseIskapet HoteIias omfattende markedsrapport, Norsk HoteIIbransje 1. haIvår 2025. Også på Iitt Ienger sikt er det få mørke skyer i horisonten, sier Geir Lundkvist og Anders Vatne, partnere i HoteIia.
Norske hoteller har hatt sterk vekst (+22%) i internasjonale gjestedøgn. Stadig flere utlendinger besøker Norge også i skuldersesongene, i januar til mars økte denne trafikken med hele 16 prosent. Det er også tendenser til at forretningstrafikken tar seg noe opp igjen (+4,1%), mens konferanse fortsetter å falle (-7,1%).
Hvilken type oppdrag har dere mest av?
Lundkvist: - Vi har ofte oppdrag med å vurdere nye hotellprosjekter, mye rådgivning rundt etablering. Høye byggekostnader og høyt rentenivå har i en periode ført til nesten full stopp i nyetableringer i alle de største byene. Men nå begynner det å løsne litt og vi har igjen flere oppdrag med operatørsøk for nye prosjekter. Vi tester hva de forskjellige operatørene kan betale i leie, for å se om prosjektet kan bli lønnsomt. Den som vil bygge hotell sentralt i Oslo konkurrerer i enkelte områder med en kvadratmeterpris på 6000 - 7000 kroner for kontorer, da er det vanskelig å få et hotell til å lønne seg.
Vatne: Selv om romprisene er steget sterkt, er det som regel ikke høy nok RevPAR til å forsvare igangsettelse av de fleste prosjektene, fordi det er ekstremt dyrt å bygge. På den bakgrunn må nok prisene videre opp.
Hvem er interessert i å bygge hoteller i Norge for tiden? Lundkvist: - Det er fortsatt de store eiendomsselskapene med en variert portefølje, som vurderer hotelleiendom kontra kontorbygg. Mange ser at hotell er en stadig mer interessant eiendomsklasse, den er ganske likvid og har økning i RevPAR som går direkte på en omsetningsbasert leie.
Vatne: På oversikten over landets største hotelleiendomsselskaper er det nesten kun norske, da definerer vi Pandox som halvt norsk. Det kan være vanskelig for utenlandske interessenter å komme inn i Norge og salgsprosessene kan gå raskt.
Lundkvist: På operatørsiden merker vi nå en sterkt økende interesse fra utenlandske selskaper, vi får svært mange henvendelser. De aller fleste utenlandske varemerkeeierne er avhengig av en norsk eller nordisk white label-operatør, de vil ikke ta investeringen og risikoen på å leie selv, unntatt hvis det skulle være et topp hotell midt i Oslo sentrum. Små utenlandske aktører har også problemer med å komme inn på det norske marked, de fleste hotelleiere foretrekker å forholde seg til operatører de kjenner, med bankforbindelser etc. de også kjenner. I pipelinen nå ligger white label-operatører inne med flere hoteller enn det som har væ
Gå til medietHvilken type oppdrag har dere mest av?
Lundkvist: - Vi har ofte oppdrag med å vurdere nye hotellprosjekter, mye rådgivning rundt etablering. Høye byggekostnader og høyt rentenivå har i en periode ført til nesten full stopp i nyetableringer i alle de største byene. Men nå begynner det å løsne litt og vi har igjen flere oppdrag med operatørsøk for nye prosjekter. Vi tester hva de forskjellige operatørene kan betale i leie, for å se om prosjektet kan bli lønnsomt. Den som vil bygge hotell sentralt i Oslo konkurrerer i enkelte områder med en kvadratmeterpris på 6000 - 7000 kroner for kontorer, da er det vanskelig å få et hotell til å lønne seg.
Vatne: Selv om romprisene er steget sterkt, er det som regel ikke høy nok RevPAR til å forsvare igangsettelse av de fleste prosjektene, fordi det er ekstremt dyrt å bygge. På den bakgrunn må nok prisene videre opp.
Hvem er interessert i å bygge hoteller i Norge for tiden? Lundkvist: - Det er fortsatt de store eiendomsselskapene med en variert portefølje, som vurderer hotelleiendom kontra kontorbygg. Mange ser at hotell er en stadig mer interessant eiendomsklasse, den er ganske likvid og har økning i RevPAR som går direkte på en omsetningsbasert leie.
Vatne: På oversikten over landets største hotelleiendomsselskaper er det nesten kun norske, da definerer vi Pandox som halvt norsk. Det kan være vanskelig for utenlandske interessenter å komme inn i Norge og salgsprosessene kan gå raskt.
Lundkvist: På operatørsiden merker vi nå en sterkt økende interesse fra utenlandske selskaper, vi får svært mange henvendelser. De aller fleste utenlandske varemerkeeierne er avhengig av en norsk eller nordisk white label-operatør, de vil ikke ta investeringen og risikoen på å leie selv, unntatt hvis det skulle være et topp hotell midt i Oslo sentrum. Små utenlandske aktører har også problemer med å komme inn på det norske marked, de fleste hotelleiere foretrekker å forholde seg til operatører de kjenner, med bankforbindelser etc. de også kjenner. I pipelinen nå ligger white label-operatører inne med flere hoteller enn det som har væ


































































































