Vi opplever at disse seriøse organisasjonene mottar mye ufortjent kritikk når det kommer til bruk av midler til administrasjon.
Feil fokus
Kritikken kretser i disse tilfellene rundt oppfatningen om at administrasjonskostnad er en form for "svinn", og fører til at mindre penger går dit det skal - nemlig til formålet. Innsamlingskontrollen mener dette er helt feil fokus. Administrasjon er helt essensielt når det kommer til å drive en organisasjon, derunder planlegging og evaluering av arbeidet, regnskap, revisjon og annen kontroll, samt HR-arbeid som utbetaling av lønn. (se fakta nederst)
Det er klart at administrasjonen kan bli for stor, men dette er langt ifra et problem blant Innsamlingskontrollens godkjente organisasjoner. For regnskapsåret 2017 er gjennomsnittlig administrasjonsprosent på 3.1%. Både kritikerne og givere generelt bør heller spørre seg selv: Ville du gitt til noen som ikke drev med planlegging og evaluering av sine prosjekter?
Profesjonell administrasjon, ekstern kontroll og rev