- Ja, her fyller vi flyet med nødhjelpsutstyr og skolemateriell. Vi laster i begge lasterommene og også fullt opp i stolene og i hattehyllene inne i flyet så det blir helt stappfullt. Så drar vi videre og fyller bensin i Faro og videre til Bamako i Mali, forteller Bjorn Kjos entusiastisk.
Sammen med lederen for Unicef Norge, Camilla Viken, og statssekretær Marit Berger Røsland fra Utenriksdepartementet, tar han selv i et tak og løfter kassene med nødhjelp inn i flyet. Seansen blir behørig dekket av både skandinavisk tabloidpresse og eget TV-team. Danske Extrabladet er der, Norske Her og Nå fotfølger Kjos og lager en åtte siders reportasje til årets påskenummer, en journalist fra Dagsavisen er med - og Bistandsaktuelt.
- I Mali er det jo mange barn som ikke får gå på skole på grunn av konfliktene der. Og disse boksene her gjør at flere får gå på skole. Og så sender vi med nødhjelpsutstyr og næringsrik mat, så de slipper å være sultne når de går på skole, for da lærer de ikke så mye, forklarer Norwegian-sjefen mens filmkameraer og smarttelefoner fanger opp bilder og ord.
Bjørn er kongen
Et enormt apparat er satt i sving. Norwegian stiller med fly, piloter, crew, sikkerhetsfolk og bakkemannskap som jobber frivillig på dugnad. Norwegians utgifter beløper seg til cirka en million kroner, blir det fortalt. I tillegg har Norwegian og Unicef i løpet av en måned samlet inn over en millioner kroner fra passasjerer, ansatte og følgere på sosiale medier under slagordet Fyll et fly.
- Vi har til og med fått penger fra en tiårings kakelotteri i England, forteller Unicefs Camilla Viken og viser bilde av gutten og en marsipankake formet som et Norwegian-fly.
Det er like før flyet forlater Kastrup. Stemningen er høy blant kommunikasjonsfolkene til Norwegian og Unicef. Etter kun 10 minutter kan de konstatere at livestreamingen fra flyplassen allerede har nådd en all time high, som etter hvert stiger til mer enn 300 000 views, 7000 likes/hjerter/wow-smilefjes og 400 kommentarer: Flott gjort, Bjørn, Vi trenger flere som deg, Kjos, Bjørn er kongen. Digger han, This is what the world needs!
- Ikke et PR-stunt
Kongen selv tar det hele med knus


































































































