NJF-magasinet
29.03.2023
Forslaget kan få fire av fem turbussjåfører til å slutte. Fagbevegelsen ber EU snu.
I dag finnes det felles kjøre- og hviletidsbestemmelser for både lastebil- og bussjåfører i Europa. Hensikten er å redusere faren for utslitte sjåfører. noe som i seg selv er trafikkfarlig. Nå har Europakommisjonen kommet med et forslag som vil føre til mer kjøring og mindre pauser for turbussjåførene.
Dobler antall døgn
Forslaget innebærer at turbussjåførene skal kunne kjøre opptil tolv dager i strekk, uten en eneste hviledag. Det foreslås også at 45-minutterspausene sjåførene har krav på etter 4,5 timers kjøri
Les opprinnelig artikkelDobler antall døgn
Forslaget innebærer at turbussjåførene skal kunne kjøre opptil tolv dager i strekk, uten en eneste hviledag. Det foreslås også at 45-minutterspausene sjåførene har krav på etter 4,5 timers kjøri