AddToAny

Et helt halvt år - en helt halvveis studiehverdag

Et helt halvt år - en helt halvveis studiehverdag
Covid-19 traff oss hardt i mars. Mange gjorde en fantastisk innsats for å holde hjulene i gang mens samfunnet ble nedstengt.
Helsevesenet var hvitkledde helter, og mange tok en risiko for at vi andre skulle få mat, transport og andre nødvendige behov dekket. Utdanningssektoren gjorde også sitt. På kort tid sørget de for kriseløsninger som gjorde at ingen ble hengende etter sin planlagte progresjon. Nå, et halvt år etter, er de samme kriseløsningene fortsatt i drift. Problemet er bare at de fungerer dårlig som langsiktige løsninger, og er mer krise enn løsning.

Pandemien har ført til at universiteter og høyskoler i Norge gjennomfører mesteparten av undervisningen på nett. Endringen ble foretatt raskt, den løste et kortsiktig problem og tar hensyn til smittevernet. Denne endringsviljen var veldig bra for en kortsiktig løsning, men når man nå omtaler det som digital undervisning, er det på tide å heise varselflagget.

Dagens løsning er i stor grad å legge ut eller gjennomføre forelesninger over nett. Det kan knapt kalles en innovasjon. Det er en grunn til at man før midten av mars ønsket oppmøte i fysiske forelesninger, blant annet for å få til meningsutvekslinger og interaksjon mellom studenter og forelesere. Den nye hverdagen krever at man utvikler nye former for undervisning. Undervisning blir ikke digital av å gå fra sal til skjerm, like lite som bedrifter digitaliseres ved å gå fra post-it til e-post.

Den manglende studiekvaliteten var også tema for et leserinnlegg fra Nina Riibe og Tor W. Andreassen i Dagens Næringsliv forrige måned. Jeg mener man må se på mulighetene som ligger i å digitalisere og det å skape en ny, fleksibel studiehverdag. Gjør man dette riktig, bør kvaliteten øke, ikke forringes. Kanskje kan nettforelesninger for eksempel gjøre det enklere å kombinere praksis i form av internship med akademisk kunnskap?

Undervisningen er bare en del av bildet. Evalueringsformen, best kjent som eksamen, ble også endret. Econas studentundersøkelse viser at det mest vanlige var å endre fra skriftlige skoleeksamener til innleveringer med samme svartid på nett. Samtidig er dette den vurderingsformen studentene mener er minst relevant for senere jobb.

Digitale eksamener har også ført til utbredt, tilsynelatende ukritisk bruk av vurderingsformen bestått / ikke bestått. Det er uklart hvilke krav som stilles til lærestedene for å kunne endre vurderingsform etter fristen for oppmelding til eksamen, og det er uklart hvilke konsekvenser dette gir for studentene.

Igjen kan tidspress være en god og akseptabel forklaring, men ikke på sikt. Skal man løse eksamen på nett, kan man for eksempel bruke andre formater for å vise bruk av kunnskap. For eksempel gjennom bruk av case og presentasjoner. Dette vil selvfølgelig kreve mer av sensor, men også gjøre studenten bedre i stand til å møte arbeidslivet.

I stedet har man valgt det motsatte. Jeg har til gode å se noen faglig gode argumenter for at karakteren bestått / ikke bestått skal brukes som eneste sluttvurdering i noe fag. Hvis man er redd for at studentene jukser ved å bruke hjelpemidler, må man finne andre måter å teste kunnskapen på. Selv om jeg ikke er ferdig med egne studier ennå, har jeg en idé om hva som venter i arbeidslivet. Jeg tror ikke revisorene i PWC eller EY blir nektet nettilgang i jobben når de skal prestere. Eksamensbesvarelser fra våren viser også at studentenes nivå senkes når de «bare» må bestå.

Den siste tiden har heldigvis studentenes psykiske helse vært mer i fokus. Dette handler ikke bare om trivsel eller muligheten til å feste. Ensomhet var allerede før pandemien en utfordring, og i det siste har jeg mottatt flere meldinger fra bekymrede studenter og foreldre. Et slikt utenforskap kan føre til at flere dropper ut av utdanningen. Samtidig er manglende nettverk hemmende for det faglige utbyttet. Selv har jeg funnet mine kollokviegrupper i forelesninger og sosiale sammenhenger. Den muligheten har ikke nye studenter når de tilbringer dagen i egen stue foran skjermen.

Vi må snakke mer om dette. Det er uten tvil en spesiell situasjon, men dette handler om vår utdannelse, og som mange rektorer påpeker i sine åpningstaler, vår dannelse. Noe som følger oss resten av livet. Vi må alle gjøre vårt for å holde smittetallene nede. Det trenger ikke bety at studiekvaliteten må ofres. Er det noe vi trenger for å gjenreise norsk økonomi, skape vekst i næringslivet og bidra til det grønne skiftet, er det fremtidige økonomer av høy kvalitet.

Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Magma 28.02.2024
Det er det store spørsmålet etter rapporten fra Klimautvalget 2050. Utvalget anbefaler full stans i leting etter olje og gass i nye områder. Men det blir ikke dagens regjering som vedtar en solnedgangsmelding for norsk petroleumssektor.
Magma 28.02.2024
Vinylplatene har for lengst gjenvunnet hylleplass i stua hos musikkelskerne. Nå er også CD-platene på vei tilbake inn i varmen, takket være Christer Falck og hans folkefinansiering.
Magma 28.02.2024
Digitaliseringen i offentlig sektor fører ofte med seg store IT-systemer som utvikles og driftes av mange team, ofte ved å benytte smidige utviklingsmetoder. I slike storskala settinger er god koordinering avgjørende på grunn av avhengigheter mellom teamene som kan senke farten og kvaliteten på leveransene.
Magma 28.02.2024
I dag gjennomføres stadig mer av IT-utviklingen i offentlig sektor ved hjelp av smidige (agile) metoder.
Magma 28.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt