Kirsti Riiser, PhD, Førsteamanuensis, Institutt for fysioterapi, OsloMet - storbyuniversitetet.
Denne vitenskapelige artikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert 17.juni 2021. Personvernrådgiver ved Fakultet for helsevitenskap og instituttleder ved Institutt for fysioterapi, OsloMet, godkjente gjennomføring av undersøkelsen. Ingen interessekonflikter oppgitt.
Sammendrag
Hensikt: Å beskrive fysioterapeutstudenters frykt for Covid-19 og utforske hvordan frykt var assosiert med generell helse, psykiske plager og livskvalitet, samt å beskrive fysioterapeutstudentenes opplevde utbytte av praksis.
Design: Tverrsnittstudie.
Materiale: Fysioterapeutstudenter ved 3. året på bachelorutdanningen ved Institutt for fysioterapi ved OsloMet.
Metode: Frykt for Covid-19 ble målt med Fear of Covid-19 Scale, livskvalitet ble målt på en skala fra 0-10, helse ble kartlagt med ett spørsmål om opplevelse av helsetilstand, og psykiske plager ble målt med Hopkins Symptoms Checklist -5. Ulike faktorer knyttet til praksis ble også kartlagt.
Resultat: Til sammen 90 (58%) studenter deltok. Studentene rapporterte dårligere helse og livskvalitet enn sammenlignbare grupper før pandemien. Høyere smittefrykt var assosiert med høyere skår for psykiske plager, lavere skår for livskvalitet og lavere odds for å rapportere god helse. Selv om de fleste rapporterte tilstrekkelig kunnskap om smittevern, var mange redde for å bli smittet eller smitte andre. Studentene var også bekymret for pandemiens negative konsekvenser for gjennomføring og utbytte av praksis.
Konklusjon: Studien viser på linje med kartlegginger av andre studenter at fysioterapeutstudenter rapporterte dårligere livskvalitet og helse under pandemien. Det er også grunn til å ta på alvor den bekymringen studentene har hatt for gjennomføring og utbytte av praksis når disse studentene om litt skal ut i turnustjeneste.
Nøkkelord: Fysioterapeutstudenter, Covid-19, Smittefrykt, Praksis.
Abstract
Norwegian physiotherapy students' concerns about infection during Covid-19 and learning outcomes in clinical placement
Purpose: To describe physiotherapy students' fear of Covid-19 and explore how fear was associated with general health, psychological distress and quality of life, and to describe physiotherapy students' perceived learning outcomes in clinical placement.
Design: Cross-sectional design.
Material: Final year students at the bachelor's program at the Department of Physiotherapy at OsloMet.
Method: Fear of Covid-19 was measured with the Fear of Covid-19 Scale, quality of life was measured on a 0-10 scale, health was assessed with one question about the self-perceived health condition and psychological distress was measured with the Hopkins Symptoms Checklist-5. Various factors related to clinical practice were also mapped.
Results: A total of 90 students (58%) participated. Students reported poorer health and quality of life than comparable groups pre pandemic. Higher fear of infection was associated with higher scores for psychological distress, lower scores for quality of life and lower odds for reporting good health. Many students were afraid of becoming infected or infecting others, although most students reported adequate knowledge of protective measures. The students were also concerned about the pandemic's negative consequences for completion of practice and perceived learning outcomes in clinical placement.
Conclusion: Physiotherapy students reported poorer quality of life and health during the pandemic, which is in accordance with other surveys. There is also reason to take seriously the concern the students have had for learning outcomes in practice when these students will shortly start their internship.
Keywords: Physiotherapy, Students, Covid-19, Fear, Practice.
Innledning
Fysioterapeutstudentene som uteksamineres våren 2021 vil ha gjennomført nærmere halvparten av studietiden sin under en pandemi. Det har vært periodevis stengte universiteter, primært digital undervisning og lite sosial kontakt mellom studentene og mellom studenter og lærere. Forskning viser at unge menneskers livskvalitet er blitt betydelig redusert under pandemien, og at flere studenter melder om psykiske plager (1). I årets studiebarometer svarte fire av fem studenter at de savnet det sosiale studiemiljøet, mens halvparten svarte at de var mer ensomme grunnet Covid-19 restriksjoner (2, 3). Av mer enn 62.000 studenter som deltok i Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) rapporterte over halvparten (54%) at de følte seg ensomme, og nesten like mange rapporterte psykiske plager (45%) (1), noe som er en betydelig økning fra tidligere undersøkelser (4, 5). Helseprofesjonsstudenter er i en spesiell situasjon der de, gjennom direkte kontakt med hverandre og pasienter, har økt risiko for å bli smittet. Så langt er det publisert kun noen få studier som spesifikt kartlegger helseprofesjonsstudenters frykt for å bli smittet eller for å smitte andre under pandemien