Fysioterapeuten
23.09.2016
Kunnskapsbasert praksis (KBP) bør integreres i bachelorutdanningen for å fremme nødvendig kunnskaper, ferdigheter og holdninger i KBP blant fremtidige fysioterapeuter. Tidligere forskning viser at studenter strever med å anvende KBP i møte med pasienter.
Hensikten med avhandlingen var derfor å få mer kunnskap og forståelse om hva som skal til for fremme KBP i fysioterapiutdanning, og utfordringer med integrering av KBP i praksisstudier.
I studie I gjennomførte vi en spørreundersøkelse blant tredje års fysioterapistudenter (fem kull i perioden 2006-2011, n=246) for å kartlegge sammenhengen mellom hvor mye undervisning i KBP studenten var blitt eksponert for og selvrapportert KBP atferd, ferdigheter og barrierer. Et spørreskjema med 42 spørsmål ble laget, og vi anvendte Spearman's rho (r) for analyser. Vi oppnådde en svarprosent på 73 %. Vi fant liten sammenheng mellom bruk av KBP og mengden undervisning i KBP for de fleste spørsmålene, men fant størst sammenheng når det gjaldt ferdighet i kritisk vurdering av forskningsbasert kunnskap (r = 0.41, p
I studie II brukte vi fortolkende beskrivelse for å utforske holdninger og erfaring om bruk av KBP i praksisst
Gå til medietI studie I gjennomførte vi en spørreundersøkelse blant tredje års fysioterapistudenter (fem kull i perioden 2006-2011, n=246) for å kartlegge sammenhengen mellom hvor mye undervisning i KBP studenten var blitt eksponert for og selvrapportert KBP atferd, ferdigheter og barrierer. Et spørreskjema med 42 spørsmål ble laget, og vi anvendte Spearman's rho (r) for analyser. Vi oppnådde en svarprosent på 73 %. Vi fant liten sammenheng mellom bruk av KBP og mengden undervisning i KBP for de fleste spørsmålene, men fant størst sammenheng når det gjaldt ferdighet i kritisk vurdering av forskningsbasert kunnskap (r = 0.41, p
I studie II brukte vi fortolkende beskrivelse for å utforske holdninger og erfaring om bruk av KBP i praksisst


































































































