AddToAny

Brobyggeren

Vidar Singh vokste opp mellom India og Norge, ble headhuntet til reklamebransjen som tenåring og landet etter hvert lederstilling i Geelmuyden Kiese. Nå jobber han for at flere skal se mulighetene som ligger i hvor forskjellige vi er.
I en workshop forleden var det én som sa «jeg har aldri tenkt på deg som annerledes, Vidar». Det er jo problemet, på mange måter. Hvis du ikke gjør det, så får du ikke brukt perspektivmangfoldet mitt. Men vi er så redde for å snakke om annerledeshet, ikke sant? Det er så ukomfortabelt, sier Vidar Singh (49), grunnlegger og faglig leder i mangfoldsbyrået Vi er OSS.
- Ta rekrutteringsprosessene i Norge, for eksempel. Det er en lang liste med alt du ikke har lov til å spørre om. Men hvis det er menings- og perspektivmangfold man er ute etter, og man ikke får kartlagt det under ansettelsesprosessen, ikke får brukt det under onboardingen, ikke inn i prosjektarbeid eller i utviklingen av virksomheten - ja, da er det bortkastet. Da har man bare ansatt en litt dårlig nordmann, da, som ikke har lyst til å prate om hytta.
Han ler. Det er tidlig formiddag på kafeen på Kampen, de få andre i rommet sitter for seg selv, stille bak laptoper. Stemmen til Singh bærer gjennom lokalet:
- Dette prosjektet, etnisk mangfold, handler om å gjøre ting bra. Ikke om å gjøre ting riktig.

Turban og tegneserier
Det er ikke tilfeldig at vi møtes på Kampen. Singh er født og oppvokst her, som sønn av første generasjons arbeidsinnvandrere fra India og Pakistan - faren kom til Norge i 1969.
Mens foreldrene jobbet med å bygge opp et stabilt liv for familien på Oslos østkant, bodde Singh sammen med besteforeldrene i India fra han var to til fem år. Da han kom tilbake, delte han 80 kvadratmeter med besteforeldre, foreldre og lillesøsteren han hadde fått mens han var borte.
De måtte utnytte plassen godt, bestemoren både laget mat og sov på kjøkkenet. Hun var konservativ sikh, all mat var vegetarisk, det luktet spisskummen hjemme. Overgangen var stor til den norske åttitallsdietten, som besto av frøhorn, skoleboller og pølser.
Han pratet punjabi, hindi og engelsk før han lærte seg norsk, gikk med turban frem til elleve-tolvårsalderen. Hoppet mellom kulturer, prøvde å finne sin plass.
- Jeg tror jeg var ganske fantasifull som barn, det var mye skrøning. Jeg var også veldig bevisst på at jeg så annerledes ut. Og så heter jeg Vidar, det er ganske rart. Jeg heter jo egentlig Vidar, sier han, med vekt på a-en.
- Det var stort sett de hjemme som sa det, de som kjente til det indiske trykket på a-en. Mens når man leser navnet mitt, så sier man jo bare Vidar. Jeg bruker nok Vidar oftere, bare fordi ... Ja, noe annet blir litt try hard, da, he-he.
Kontorlokalene hans på nedre Kampen har sin egen historie. Han har arvet dem etter faren sin, som drev dagligvarebutikk der i flere år. Før det igjen var det et bladantikvariat, hvor Singh fikk sitte på en bruskasse etter skolen og lese magasiner - først Marvel og DC Comics på engelsk, alt mulig etter at han lærte seg norsk.
- Jeg hadde ikke så mange venner i starten, det tar jo tid, jeg var jo litt nyankommen. Jeg var veldig opptatt av tegneserier som barn, og jeg skjønner jo nå at det var med på å fyre opp under interessen min for historiefortelling. Min kreativitet er jo litt koblet til det lokalet, det er en positiv energi der, forteller Singh.
- Det som også er litt morsomt, er at Geir, som eide bladantikvariatet, hadde en god venn som het Are. Det tok noen år før jeg skjønte at de var skeive, men jeg fikk jo tidlig et fantastisk møte med skeivhet gjennom to mennesker jeg er veldig glad i.
Levd kompetanse
Singh var bare 19
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Da Benetton på 1990-tallet lanserte sine berømte - og beryktede - reklamekampanjer, var det ikke klærne som sto i fokus. Det var krig, sykdom og tabu.
Magma 15.10.2025
Denne artikkelen undersøker hvordan lojalitetsprogrammer i dagligvarehandelen i Norge, Storbritannia og Nederland varierer i strategisk utforming og evne til å skape kundeverdi.
Magma 15.10.2025
Mange virksomheter investerer i samfunnsansvar (CSR) som et ledd i omdømmebygging og differensiering, men nyere forskning indikerer at forbrukeres
Magma 15.10.2025
Lukt påvirker prestasjon og vår oppfatning av hverandre, ofte uten at vi er klar over det selv.
Magma 15.10.2025
Benetton vant verden med verdier. Nå kan standpunkt koste dyrt.
Magma 15.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt