AddToAny

Bokanmeldelse: Bak teknologiens vesen

Einar Hafsahl har anmeldt boken «Teknologiens filosofi: Metafysiske problemstillinger».
Hva er teknologi og kunstig intelligens, og hvordan fungerer digital teknologi? Hvilke muligheter og begrensninger ligger i bruken av kunstig intelligens? Kan kunstig intelligens utvikle seg til å bli en kunstig person? Kan avansert digital maskin erstatte et menneske? Dette er noen av de spørsmål Einar Duenger Bøhn stiller og utforsker i boken «Teknologiens filosofi». Mot slutten av boken omtaler han også transhumanismens idéom at mennesket som vesen er ufullkomment og kan forbedres via teknologi. Som filosof går han grundig til verks med å klargjøre ord og begreper som brukes. Metafysikk omhandler det som ligger til grunn for virkeligheten, som alt annet er bygd opp av, eller som hviler på sin eksistens.

Forfatteren er professor i filosofi ved Universitetet i Agder. Han har skrevet flere bøker. Han er dessuten ofte med i programmer som Verdibørsen og Abels tårn. Disse programmene ligger ute på NRK og kan anbefales.

Når mange snakker om teknologi, er forståelsen ofte begrenset til gjenstander/maskiner som for eksempel datamaskiner og biler. Ordet teknologi er av gresk opprinnelse og består av to ord. Techne, som betyr dyktighet i, kunnsk

Les mer

Flere saker fra Fysioterapeuten

- Kvinner må selv få velge om de vil betale tusenvis av kroner for å sitte på denne stolen, men de fortjener å vite at det ikke finnes dokumentasjon for at det bedrer urinlekkasje, skriver Britt Stuge og Kari Bø.
Fysioterapeuten 30.09.2022
Vi har snakket med NFFs nyvalgte regionledere. Turen har kommet til sør- og østlandet - bortsett fra hovedstadsområdet. Møt Eva Hoddø!
Fysioterapeuten 29.09.2022
Nå har søknaden havnet på bordet til helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol.
Fysioterapeuten 29.09.2022
Både praktisk erfaring og nyere forskningsresultater taler for å implementere mer fysisk aktivitet i skolehverdagen til barn og unge, mener fysioterapeuter og forskere tilknyttet tilbudet "Aktiv skole" i Stavanger.
Fysioterapeuten 28.09.2022
Vi har snakket med NFFs nyvalgte regionledere, og turen har kommet til Region Vest. Møt Stig Morten Fløisand!
Fysioterapeuten 28.09.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt