Fysioterapeuten
10.06.2016
Motorisk utvikling henger tett sammen med ferdigheter i språk og matte, viser funn fra Stavangerprosjektet.
- Å TA MAGEPLASK fra ribbeveggen er veldig kjekt, sier Jacob (6) og løper mot veggen for å hoppe en gang til.
I Auglend barnehage hinker, hopper og løper en gruppe barn fra tre til seks år rundt i aktivitetsrommet i andre etasje. For mange av barna er dette favorittrommet innendørs. Her er ribbevegg, madrasser, baller, fargerike hindre og balanseutfordringer.
- Tar du imot eller, spør pedagogisk leder Morten Waage og kaster en ball mot det neste barnet som kommer løpende.
Fulgte over 1000 barn Stavangerprosjektet har fulgt over tusen barn i Stavanger kommune fra de er 2,5 år og frem til de er ti år. Noen av barna som ble fulgt gikk her i Auglend barnehage. Alle ansatte i barnehagene og skolene ble kurset i hvordan de skulle observere barna. Det var de ansatte som kjente barna som rapporterte videre til forskerne. Målet med prosjektet er å utvikle kunnskap om de ulike alderstrinnene, se utvikling hos barn over tid og blant annet finne sammenhenger mellom tidlig mestring innen motorikk, matematikk og språk.
- Funn fra studien viser at det er sterke sammenhenger mellom motorikk og matematikk. God motorikk har for eksempel Kropp og læring Funnene viser også at barn som er svake motorisk, kan få utfordringer når det gjelder matematikk og kan trenge ekstra hjelp.
- Vi tror at bevegelse er grunnlag for mange utviklingsområder. Vi kan se på bevegelse som det som binder alle ulike læringsområder sammen. Hvordan vi bruker kroppen, påvirker hvordan vi l
Gå til medietI Auglend barnehage hinker, hopper og løper en gruppe barn fra tre til seks år rundt i aktivitetsrommet i andre etasje. For mange av barna er dette favorittrommet innendørs. Her er ribbevegg, madrasser, baller, fargerike hindre og balanseutfordringer.
- Tar du imot eller, spør pedagogisk leder Morten Waage og kaster en ball mot det neste barnet som kommer løpende.
Fulgte over 1000 barn Stavangerprosjektet har fulgt over tusen barn i Stavanger kommune fra de er 2,5 år og frem til de er ti år. Noen av barna som ble fulgt gikk her i Auglend barnehage. Alle ansatte i barnehagene og skolene ble kurset i hvordan de skulle observere barna. Det var de ansatte som kjente barna som rapporterte videre til forskerne. Målet med prosjektet er å utvikle kunnskap om de ulike alderstrinnene, se utvikling hos barn over tid og blant annet finne sammenhenger mellom tidlig mestring innen motorikk, matematikk og språk.
- Funn fra studien viser at det er sterke sammenhenger mellom motorikk og matematikk. God motorikk har for eksempel Kropp og læring Funnene viser også at barn som er svake motorisk, kan få utfordringer når det gjelder matematikk og kan trenge ekstra hjelp.
- Vi tror at bevegelse er grunnlag for mange utviklingsområder. Vi kan se på bevegelse som det som binder alle ulike læringsområder sammen. Hvordan vi bruker kroppen, påvirker hvordan vi l