Kjøttbransjen
16.08.2018
En advarsel er et virkemiddel en arbeidsgiver kan benytte overfor en arbeidstaker for å korrigere arbeidstakerens uønskede adferd eller handling og/eller mangelfulle arbeidsutførelse.
I denne artikkelen vil det gis en nærmere redegjørelse av hva formålene med en advarsel er, når en advarsel kan benyttes, hvordan arbeidsgiver bør gå frem før en eventuell advarsel meddeles, innholdet i en advarsel, samt hva virkningene av en advarsel er.
NHO-fellesskapet har utarbeidet en veileder «Advarsel i arbeidsforhold» som ligger på nettsiden arbinn.nho.no, og artikkelen tar utgangspunkt i denne veilederen.
FORMÅLENE MED EN ADVARSEL
En advarsel vil vanligvis ha to formål:
1 Å korrigere en arbeidstaker sin uønskede adferd eller handling og/eller mangelfulle arbeidsutførelse.
• En advarsel vil være en uttrykkelig tilbakemelding fra arbeidsgiveren om at en viss type adferd eller handling og/eller mangelfulle arbeidsutførelse ikke aksepteres.
• En oppsigelse skal helst ikke komme overraskende på en arbeidstaker.
Gjennom en advarsel vil arbeidstakeren få en klar oppfordring til å korrigere sin adferd eller handling og/eller arbeidsinnsats og samtidig bli klar over at gjentagelser/unnlatelser vil kunne få negative konsekvenser for arbeidsforholdet.
2 Å sikre dokumentasjon ved en avskjed/ oppsigelse.
• En advarsel vil ofte være et sentralt bevis ved
Gå til medietNHO-fellesskapet har utarbeidet en veileder «Advarsel i arbeidsforhold» som ligger på nettsiden arbinn.nho.no, og artikkelen tar utgangspunkt i denne veilederen.
FORMÅLENE MED EN ADVARSEL
En advarsel vil vanligvis ha to formål:
1 Å korrigere en arbeidstaker sin uønskede adferd eller handling og/eller mangelfulle arbeidsutførelse.
• En advarsel vil være en uttrykkelig tilbakemelding fra arbeidsgiveren om at en viss type adferd eller handling og/eller mangelfulle arbeidsutførelse ikke aksepteres.
• En oppsigelse skal helst ikke komme overraskende på en arbeidstaker.
Gjennom en advarsel vil arbeidstakeren få en klar oppfordring til å korrigere sin adferd eller handling og/eller arbeidsinnsats og samtidig bli klar over at gjentagelser/unnlatelser vil kunne få negative konsekvenser for arbeidsforholdet.
2 Å sikre dokumentasjon ved en avskjed/ oppsigelse.
• En advarsel vil ofte være et sentralt bevis ved


































































































