I fjor fikk de største forsikringsselskapene i Norge inn over 82 000 skadesaker på mobiltelefoner. Forsikringsselskapet Fremtind opplyser i en pressemelding at de alene har registrert om lag 50 000 skadesaker på mobiltelefoner og nettbrett i 2020. Skader på mobiltelefoner er deres desidert hyppigst meldte skade.
«Det siste tiåret har vi registrert en økning i skader på forbruksgjenstander, ikke minst på mobiltelefoner. Disse gjenstandene blir dyrere og dyrere samtidig som forsikringene blir enklere å bruke. Mobilskader er vår desidert hyppigst meldte skade, og Fremtind registrerte om lag 50 000 av disse i 2020», skriver forsikringsselskapet i pressemeldingen. SpareBank 1 og DNB eier Fremtind i fellesskap.
VIL REPARERE 40 000 TELEFONER
Nå varsler Fremtind hyppigere reparasjoner. Målet er å reparere 80 prosent av skadene, det vil si 40 000 telefoner årlig. En grunn er at forsikringssakene med mobiltelefoner har et betydelig miljøavtrykk.
- Klarer vi det, vil vi redusere klimaavtrykket med 3 500 tonn CO2 hvert år. Det tilsvarer 40 000 flyturer fra Oslo til Bergen, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind.
Beregninger selskapet har gjort viser at ved å reparere mobiltelefonene i stedet for å erstatte mobilene med en ny, reduseres utslippet med 88 kg CO2 per telefon. Ifølge selskapet selges det om lag 1,7 millioner mobiltelefoner i året her i landet. Fremtind antar at de til enhver tid forsikrer over to millioner mobiltelefoner.
20 000 SAKER HOS GJENSIDIGE
Gjensidige melder om lavere skadetall på mobiltelefoner enn Fremtind, og rapporterer om en stabil utvikling de siste tre årene. Selskapet tror en grunn er at de reparerer telefonene heller enn å gi ny.
- På innbo har vi siden 2016 erstattet mobilen med en ferdig reparert telefon. Ergo får man tilbake det man har mist