Helsefagarbeideren
16.09.2024
Ansatte på Rolvsrudhjemmet sykehjem i Lørenskog gikk fra å være en samlet ansattgruppe til å bli splittet under covid, noe som medførte konflikter. Et nyttig verktøy bidro til en positiv endring.
På sykehjemmet der Lilly Therese Tellefsen Vuong jobbet som helsefagarbeider og verneombud, var det to team på en avdeling som pleide å være gode på samarbeid på tvers. De hadde felles morgenmøter og lunsjpauser, kommuniserte godt og fordelte oppgaver seg imellom. Så kom covid-tiden og splittet dem.
- Vi ble veldig delt fordi vi ikke fikk lov å sosialisere på tvers av teamene. Da endte vi opp med å tenke mer på krisen vi sto i enn HMS og sosialisering. Vi tok vare på pasientene og glemte samtidig oss selv, forteller Vuong.
«Oss og dem»
De ansatte på sykehjemmet gikk inn i en boble og levde på vent. Utfordringene kom tydeligere frem da covid-tiden var over. Samarbeidet på tvers var vanskelig med både uoverensstemmelser og konflikter. Det som en gang var en samlet ansattgruppe, var nå tydelig adskilt i to team.
- Vi begynte å si «de», «det andre teamet», og «de har det ikke like tungt som oss». Det var vanskelig å være solidarisk, minnes Vuong.
Det var starten på at Vuong, med rollen som verneombud, tok opp problemstillingen med avdelingsleder Charlotta Lindqvist. Hun var enig, og så de samme tendensene. Men hvordan skulle de begynne å ta tak i utfordringene i arbeidsmiljøet?
I et møte fortalte fagutviklingssykepleieren på sykehjemmet om En bra dag på jobb'. Dette er et kunnskapsbasert verktøy som gjør det lettere å jobbe målrettet med arbeidsmiljø, og er utviklet av Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI).
- Da hun fortalte hvordan verktøyet fungerer og at det er gratis, syntes jeg det hørtes veldig spennende ut. Leder var også veldig opptatt av å forbedre arbeidsmiljøet, for vi må ha det bra på jobb. Vi er her omtrent mer enn vi er hjemme, sier Vuong.
Målet ble å skape et bedre arbeidsmiljø sammen. Det ville jo være en gevinst for alle på arbeidsplassen, inkludert pasientene.
En bra dag på jobb
En bra dag på jobb' legger opp til to separate møter, der man først kartlegger arbeidsmiljøutfordringene man har, for så å di
Gå til mediet- Vi ble veldig delt fordi vi ikke fikk lov å sosialisere på tvers av teamene. Da endte vi opp med å tenke mer på krisen vi sto i enn HMS og sosialisering. Vi tok vare på pasientene og glemte samtidig oss selv, forteller Vuong.
«Oss og dem»
De ansatte på sykehjemmet gikk inn i en boble og levde på vent. Utfordringene kom tydeligere frem da covid-tiden var over. Samarbeidet på tvers var vanskelig med både uoverensstemmelser og konflikter. Det som en gang var en samlet ansattgruppe, var nå tydelig adskilt i to team.
- Vi begynte å si «de», «det andre teamet», og «de har det ikke like tungt som oss». Det var vanskelig å være solidarisk, minnes Vuong.
Det var starten på at Vuong, med rollen som verneombud, tok opp problemstillingen med avdelingsleder Charlotta Lindqvist. Hun var enig, og så de samme tendensene. Men hvordan skulle de begynne å ta tak i utfordringene i arbeidsmiljøet?
I et møte fortalte fagutviklingssykepleieren på sykehjemmet om En bra dag på jobb'. Dette er et kunnskapsbasert verktøy som gjør det lettere å jobbe målrettet med arbeidsmiljø, og er utviklet av Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI).
- Da hun fortalte hvordan verktøyet fungerer og at det er gratis, syntes jeg det hørtes veldig spennende ut. Leder var også veldig opptatt av å forbedre arbeidsmiljøet, for vi må ha det bra på jobb. Vi er her omtrent mer enn vi er hjemme, sier Vuong.
Målet ble å skape et bedre arbeidsmiljø sammen. Det ville jo være en gevinst for alle på arbeidsplassen, inkludert pasientene.
En bra dag på jobb
En bra dag på jobb' legger opp til to separate møter, der man først kartlegger arbeidsmiljøutfordringene man har, for så å di