Kjøkkenskriveren
24.06.2024
Når kvikksølvet i gradestokken kryper oppover, øker også lysten på noe lett og lyst i glasset. Vinmonopolet ser en trend hvor såkalt «rødt og mørkt» taper i kampen mot hvitvin, musserende og alkoholsvake alternativer som sider og øl - også uavhengig av klimaet.
Vinmonopolet solgte 27,1 millioner liter drikkevarer i løpet av årets første fire måneder i år, noe som er en nedgang på fire prosent målt mot samme periode i fjor. Noe av salgsnedgangen kan skyldes en værmessig lang og krevende vinter med redusert fremkommelighet. Tidlig påske kan også være en forklaring - eller det faktum at utenlandsreisene økte i vinter. Men, på tross av den lange og kalde vinteren er det større relativ nedgang i salget av rødvin - som normalt øker sin popularitet i kulda - enn for hvitvin og rosévin.
RØD NEDGANG SIDEN 2005
Rødvin er fortsatt den klart største kategorien med 42 prosent av salget på Vinmonopolet, men varegruppen hadde en nedgang på 5 prosent i fjor. Nedgang har det vært siden 2005
Gå til medietRØD NEDGANG SIDEN 2005
Rødvin er fortsatt den klart største kategorien med 42 prosent av salget på Vinmonopolet, men varegruppen hadde en nedgang på 5 prosent i fjor. Nedgang har det vært siden 2005