HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
16.06.2023
En god bIanding av personIighetstester og intervjuer med ansatte om hvordan din IederstiI påvirker dem, skaper en god indikator på hvordan du er som Ieder, mener organisasjonspsykoIogene Thomas og Gitte Nesset MideIfart.
Ledelseekspertene og organisasjonspsykologene Thomas Midelfart og Gitte Nesset Midelfart, som blant annet er kjent fra spalten «Lederlivet» i Dagens Næringsliv, har gitt ut boken «Kjære leder». Der skriver de blant annet om hvordan man kan få motiverte og trygge medarbeidere.
Å bygge gode relasjoner til folkene sine er alfa omega, ifølge ekspertene. Dette gjør man ved å vise tillit til medarbeiderne gjennom å gi dem handlingsrom, være tilgjengelige, vise at man stoler på vurderingene de gjør og vise at selv om de gjør feilvurderinger, så går det bra. I boken viser de til en studie som viser at tillit har en direkte påvirkning på resultatene til selskapet - i positiv forstand.
- Ledere burde være opptatt av hvilken virkning de har på andre. De må forstå hvilken effekt de har på dem man leder, hva det er lederen gjør som er viktig å fortsette å gjøre og hva man kan justere, sier Thomas Midelfart.
Organisasjonspsykologene er opptatt av at ledere jevnlig må stoppe opp og innhente tilbakemeldinger om seg selv for å forstå hvordan de påvirker dem de leder.
- Vi ser ofte at ledere går rett på fag med tanke på hvordan oppgaver skal løses i medarbeidersamtaler. Ledere bør i større grad spørre medarbeiderne om hvordan de opplever dem som leder. Det er det nesten ingen ledere som gjør, sier Gitte Nesset Midelfart.
For å skape mer produktive ansatte mener duoen at ledere må sørge for at de ansatte føler seg sett og hørt. Det gjør man gjennom å gi positiv tilbakemelding.
- Man må ha en strategi på plass og skape en rød tråd mellom de arbeidsoppgavene man gjør og det man skal lykkes med strategisk. Strategien settes ut i live gjennom de oppgavene man velger å prioritere og ikke prioritere i løpet av en dag, sier Gitte.
Organisasjonspsykologene mener ledere må legge til rette for at folk gjør de prioriteringene og oppgavene som er i tråd med strategien i hverdagen.
Konfliktskye ledere
De to ekspertene gir ofte ledere de jobber med et intervjuskjema som de skal bruke til å intervjue dem de leder - om hvordan medarbeiderne opplever lederen sin. Denne intervjuøvelsen er i seg selv med på å bygge en relasjon, og lederne får samtidig mye unik innsikt om seg selv. Gitte mener ledere også kan ta i bruk personlighetstester som lederne selv rapporterer på.
- Gode personlighetstester gir utrolig mye nyttig informasjon. En god blanding av personlighetstester og intervjuer med ansatte om hvordan din lederstil påvirker dem, skaper en god indikator på hvordan du er som leder, sier hun.
Organisasjonspsykologenes opplevelse av norske ledere, er at de går på jobb hver dag for å gjøre sitt beste. Når ledere gjør feil, er det ikke fordi de er idioter eller ønsker å ødelegge for folk på jobben, men noen ganger kan kommunikasjonen slå litt feil ut.
- Norske ledere er litt konfliktskye og skyver gjerne på en del ting. De unngår konfrontasjoner, og dette skaper unødvendig støy på en arbeidsplass fordi lederen ikke tar tak i ting tidlig nok, sier Thomas. Han mener imidlertid at det er viktig å være
Gå til medietÅ bygge gode relasjoner til folkene sine er alfa omega, ifølge ekspertene. Dette gjør man ved å vise tillit til medarbeiderne gjennom å gi dem handlingsrom, være tilgjengelige, vise at man stoler på vurderingene de gjør og vise at selv om de gjør feilvurderinger, så går det bra. I boken viser de til en studie som viser at tillit har en direkte påvirkning på resultatene til selskapet - i positiv forstand.
- Ledere burde være opptatt av hvilken virkning de har på andre. De må forstå hvilken effekt de har på dem man leder, hva det er lederen gjør som er viktig å fortsette å gjøre og hva man kan justere, sier Thomas Midelfart.
Organisasjonspsykologene er opptatt av at ledere jevnlig må stoppe opp og innhente tilbakemeldinger om seg selv for å forstå hvordan de påvirker dem de leder.
- Vi ser ofte at ledere går rett på fag med tanke på hvordan oppgaver skal løses i medarbeidersamtaler. Ledere bør i større grad spørre medarbeiderne om hvordan de opplever dem som leder. Det er det nesten ingen ledere som gjør, sier Gitte Nesset Midelfart.
For å skape mer produktive ansatte mener duoen at ledere må sørge for at de ansatte føler seg sett og hørt. Det gjør man gjennom å gi positiv tilbakemelding.
- Man må ha en strategi på plass og skape en rød tråd mellom de arbeidsoppgavene man gjør og det man skal lykkes med strategisk. Strategien settes ut i live gjennom de oppgavene man velger å prioritere og ikke prioritere i løpet av en dag, sier Gitte.
Organisasjonspsykologene mener ledere må legge til rette for at folk gjør de prioriteringene og oppgavene som er i tråd med strategien i hverdagen.
Konfliktskye ledere
De to ekspertene gir ofte ledere de jobber med et intervjuskjema som de skal bruke til å intervjue dem de leder - om hvordan medarbeiderne opplever lederen sin. Denne intervjuøvelsen er i seg selv med på å bygge en relasjon, og lederne får samtidig mye unik innsikt om seg selv. Gitte mener ledere også kan ta i bruk personlighetstester som lederne selv rapporterer på.
- Gode personlighetstester gir utrolig mye nyttig informasjon. En god blanding av personlighetstester og intervjuer med ansatte om hvordan din lederstil påvirker dem, skaper en god indikator på hvordan du er som leder, sier hun.
Organisasjonspsykologenes opplevelse av norske ledere, er at de går på jobb hver dag for å gjøre sitt beste. Når ledere gjør feil, er det ikke fordi de er idioter eller ønsker å ødelegge for folk på jobben, men noen ganger kan kommunikasjonen slå litt feil ut.
- Norske ledere er litt konfliktskye og skyver gjerne på en del ting. De unngår konfrontasjoner, og dette skaper unødvendig støy på en arbeidsplass fordi lederen ikke tar tak i ting tidlig nok, sier Thomas. Han mener imidlertid at det er viktig å være