- Her er ikke kunden fralurt innloggingsinformasjon. Kunden vil gjerne forsøke å gjennomføre og skjule disse transaksjonene for oss, og har ingen interesse i å varsle oss om svindelen. Ofte er det andre banker, familie eller våre overvåkningssystemer som plukker opp svindelen, sier Weie om fenomenet.
SVINDEL MED BETALINGSTJENESTER ØKER
Finanstilsynets risiko- og sårbarhetsanalyse for 2023 viser at tap ved svindel med betalingstjenester økte sist år. Tap som følge av svindel ved sosial manipulering utgjorde 290 millioner kroner i 2022, mot 240 millioner året før. I tillegg er det trolig mørketall, ifølge en pressemelding fra Finanstilsynet.
Vil du ha siste nytt fra finansbransjen? Abonner på vårt ukentlige nyhetsbrev!
Weie sier ofrene for relasjonssvindel ofte er kvinner. Mens i ulike former for investeringsbedrageri er ofrene gjerne menn.
- For relasjonssvindel ser vi at kvinner ofte er ofre. Gjerne er offeret sårbart for positiv oppmerksomhet, enten etter samlivsbrudd, er enke eller enkemann, er ensom eller rett og slett ønsker å hjelpe andre mennesker. I disse sakene er det kunden selv som er manipulert av svindleren til å overføre penger. I relasjonssvindel leter svindlerne etter potensielle ofre på sosiale medier og på ulike dating- eller vennenettverk. De kartlegger offeret ved å se gjennom interesser, bilder, videoer eller