Superappene er blitt enormt store i Kina. Brukerne av WeChat og Alipay kan gjøre «alt» inne i en og samme app. De skal i dag ha henholdsvis en milliard og en halv milliard brukere. I andre asiatiske land har det vokst frem tilsvarende superapper, Paytm i India, Grab i Singapore, GoTo i Indonesia og Kakao i Sør-Korea. Felles for dem er at de samler inn enorme mengder data om hver kunde og skreddersyr tjenestene og tilbudene.
En tilsvarende utvikling av superapper har ikke skjedd i Europa og USA. Kartlegging av brukerne som i Asia, er umulig i Europa der datainnsamlingen styres av GDPR. Mens i USA prøver de store teknologiplattformene Amazon, Apple, Facebook og Google å utvide sine mange tjenester til også å ta seg av betaling i sine økosystemer.
MED BETALING I BUNNEN
Likevel har det i underskogen av fintech-selskaper vokst opp utfordrere til de store. De startet som betalingsapper, men får stadig nye tjenester og blir en light-variant av superappene. Eksempler er amerikanske PayPal, svenske Klarna og britiske Revolut.
I Norge er Klarna den mest kjente. De fleste har møtt den lyserøde logoen som ett av betalingsalternativene i nettbutikkene. Selskapet samarbeider med en flora kjente og mindre kjente nettbutikker. Selskapet har utviklet en enklest mulig betalingsløsning for handel på nettet, og har rundt 90 millioner brukere og samarbeid med rundt 250 000 nettbutikker.
HOLD DEM INNE