Moxnes er utdannet barnehagelærer og underviser i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge - Campus Drammen.
Koble teori og praksis
- Hvilke egenskaper mener du en god underviser må ha?
- Det er vesentlig at man kan se studentene, altså at man er forholdsvis tett på studentene for å kunne snakke med dem og legge merke til hva som skjer med dem i klasserommet. Å være en god underviser handler i tillegg mye om hvilke metoder du bruker når du underviser, at aktivitetene samsvarer med det du foreleser om og at du tydeliggjør hvordan ting henger sammen. Det har stor betydning hvordan du bruker klasserommet som undervisningsarena, hvordan du utnytter klasserommet og samspillet med studentene for å gjøre undervisningsopplegget lærerikt og interessant, sier Moxnes.
- Du må kunne fagstoffet du foreleser i og kjenne til og være glad i barnehagen og konteksten rundt barnehagen. Det er viktig å hele tiden prøve å synliggjøre barnehagen, barna, personalet og arbeidet i barnehagen. Det er mye teori man fort kan gå seg litt vill i, derfor er det viktig å stadig koble det til hva det betyr for barnehagen, sier hun.
Hun mener også det er viktig å være litt utprøvende - invitere st