"Vi blir ikke hørt"
Hvordan griper de blinde effektiviseringsreformene inn i offentlig sektor konkret?
Premisset for effektivitetstanken er troen på at offentlig sektor er ineffektiv målt mot privat sektor. Konkrete resultatmål ønskes innført. Uformell styring gjennom kultur, dialog blir ansett som "svakheter" i styringssystemene (Kjeldstadli, 2010 s. 76). Et av resultatene blir en sterkere bruk av arbeidsgivers "styringsrett", i troen på at det ligger et uforløst potensial til å få mer ut av hver arbeidstaker. Det er nødvendig å bli mer serviceorientert og mer konkurranseorientert, også innen universitetssektoren (se: Build a Ladder to the Stars, Rapport fra UiOs strategiske styre, 2012-14). Det nevnes her at tilgangen til studier ved UiO er for stor, samtidig som det stilles spørsmål ved Statens lånekasse for utdanning som finansieringskilde. Det gjennomgående mantraet i hele dokumentet er økt konkurranse på alle plan og lukkede studier.
Mye tyder derimot på at konkurranseutsetting i ulike helse- og sosialtjenester ikke gir samme kvalitet som under offentlig drift. Ei heller mindre byråkrati eller besparelser (sml. Stamsø m.fl. 2005).