Magma
27.08.2019
DE FLESTE av oss vil komme i en situasjon der man av ulike årsaker ønsker å bytte arbeid, enten det er fordi man ikke får benyttet sin kompetanse på
... ønsket måte, ikke trives i jobben sin, ikke tjener nok, eller rett og slett ønsker seg nye utfordringer. I slike tilfeller er det lurt å ha gjort seg opp noen tanker i forkant om hvilke forpliktelser man har, før man leverer oppsigelsen til sin arbeidsgiver. Om man glipper på disse, kan det bli en kostbar affære. Her behandles fire av dem:
1) INNEHOLDER ARBEIDSKONTRAKTEN DIN KLAUSULER SOM LEGGER BEGRENSNINGER PÅ HVOR DU KAN TA ANSETTELSE?
Flere av Econas medlemmer har klausuler i sin arbeidskontrakt som legger begrensninger på hvem som kan bli ens nye arbeidsgiver, såkalte konkurransebegrensende klausuler. Ofte er klausulene også beheftet med betydelige konvensjonalbøter ved brudd. Det er derfor viktig at du er bevisst på forpliktelsene du har påtatt deg i slike tilfeller.
Konkurranseklausuler reguleres i arbeidsmiljøloven kapittel 14 A. Dette er klausuler som begrenser din adgang til å tiltre stilling hos en annen arbeidsgiver eller starte, drive eller delta i annen virksomhet etter arbeidsforholdets opphør. Vilkåret for å kunne ilegge en slik klausul, er at det må være nødvendig for å ivareta arbeidsgivers særlige behov for vern mot konkurranse. Dette vil typisk være tilfellet overfor arbeidstakere som besitter kunnskaper om forretningshemmeligheter eller fagkunnskap.
Dersom du har en slik klausul i din arbeidskontrakt og vurderer oppsigelse grunnet jobbmuligheter hos en potensiell konkurrent, er det hensiktsmessig å få avklart om og i hvilken grad arbeidsgiveren vil gjøre den gjeldende, jf. redegjørelsesplikten. Du er ikke forpliktet til å oppgi bakgrunnen for hvorfor du ønsker redegjørelse. Kravet kan fremsettes når som helst i løpet av ansettelsesforholdet. Redegjørelsesplikten utløses i alle tilfeller ved din oppsigelse.
Gå til mediet1) INNEHOLDER ARBEIDSKONTRAKTEN DIN KLAUSULER SOM LEGGER BEGRENSNINGER PÅ HVOR DU KAN TA ANSETTELSE?
Flere av Econas medlemmer har klausuler i sin arbeidskontrakt som legger begrensninger på hvem som kan bli ens nye arbeidsgiver, såkalte konkurransebegrensende klausuler. Ofte er klausulene også beheftet med betydelige konvensjonalbøter ved brudd. Det er derfor viktig at du er bevisst på forpliktelsene du har påtatt deg i slike tilfeller.
Konkurranseklausuler reguleres i arbeidsmiljøloven kapittel 14 A. Dette er klausuler som begrenser din adgang til å tiltre stilling hos en annen arbeidsgiver eller starte, drive eller delta i annen virksomhet etter arbeidsforholdets opphør. Vilkåret for å kunne ilegge en slik klausul, er at det må være nødvendig for å ivareta arbeidsgivers særlige behov for vern mot konkurranse. Dette vil typisk være tilfellet overfor arbeidstakere som besitter kunnskaper om forretningshemmeligheter eller fagkunnskap.
Dersom du har en slik klausul i din arbeidskontrakt og vurderer oppsigelse grunnet jobbmuligheter hos en potensiell konkurrent, er det hensiktsmessig å få avklart om og i hvilken grad arbeidsgiveren vil gjøre den gjeldende, jf. redegjørelsesplikten. Du er ikke forpliktet til å oppgi bakgrunnen for hvorfor du ønsker redegjørelse. Kravet kan fremsettes når som helst i løpet av ansettelsesforholdet. Redegjørelsesplikten utløses i alle tilfeller ved din oppsigelse.