Fontene forskning
10.06.2021
Denne innføringsboka i vitenskapsteori har mange gode kapitler, men de kommuniserer ikke alltid like godt med hverandre. Det kan bli en utfordring for studenter på bachelornivå som skal lese den.
Ifølge innledningen er målgruppa for boka de profesjonsfagene som i dag har en treårig grunnutdanning. På baksiden defineres riktignok målgruppa videre. Her heter det at boka «retter seg mot alle med interesse for vitenskapsteoretiske problemstillinger i helse- og sosialfagene, og er spesielt interessant for praksisutøvere, studenter, undervisere og forskere.»
Uansett, å undervise studenter i vitenskapsteori relativt tidlig i et studieforløp byr på mange pedagogiske utfordringer. Min erfaring er at studenter har en del problemer med å finne gode koblinger mellom vitenskapsteori og praktisk forskning, og de blir atskillig mer oppmerksomme og livlige når samtalen går over til konkrete metodiske valg. Vitenskapsteorien blir lett en nokså kompakt og pliktpreget bolk i en skriftlig rapport, unnagjort før en går løs på den «egentlige» forskningen.
Nå er det ikke bare ferske studenter som har slike problemer, det kan også gjelde erfarne forskere. Etter mange år som søknadsvurderer i ulike sammenhenger i Forskningsrådet satt jeg igjen med et inntrykk av at avsnittet om vitenskapsteori i prosjektbeskrivelsene kunne gå ganske langt i retning av radikal konstruksjonisme, der en for all del måtte ta avstand fra alt som smakte av essensialisme. Men kom en så til redegjørelsen for den praktiske forskningen, opererte den ofte implisitt med at det finnes relativt stabile og veldefinerte elementer der ute i virkeligheten, som til og med ka
Les opprinnelig artikkelUansett, å undervise studenter i vitenskapsteori relativt tidlig i et studieforløp byr på mange pedagogiske utfordringer. Min erfaring er at studenter har en del problemer med å finne gode koblinger mellom vitenskapsteori og praktisk forskning, og de blir atskillig mer oppmerksomme og livlige når samtalen går over til konkrete metodiske valg. Vitenskapsteorien blir lett en nokså kompakt og pliktpreget bolk i en skriftlig rapport, unnagjort før en går løs på den «egentlige» forskningen.
Nå er det ikke bare ferske studenter som har slike problemer, det kan også gjelde erfarne forskere. Etter mange år som søknadsvurderer i ulike sammenhenger i Forskningsrådet satt jeg igjen med et inntrykk av at avsnittet om vitenskapsteori i prosjektbeskrivelsene kunne gå ganske langt i retning av radikal konstruksjonisme, der en for all del måtte ta avstand fra alt som smakte av essensialisme. Men kom en så til redegjørelsen for den praktiske forskningen, opererte den ofte implisitt med at det finnes relativt stabile og veldefinerte elementer der ute i virkeligheten, som til og med ka