Finansfokus
13.12.2017
Vipps finnes i halvparten av nordmenns mobiltelefoner. Det gir selskapet et unikt økosystem å bygge videre på.
30. mai 2015 startet Vipps-eventyret. Da lanserte DNB vennebetalingsappen. På 12 dager fikk de 100 000 brukere. Et halvår senere var det en million vippsere i Norge. Konkurrentene var flere, men verken mCash eller mobil-Pay klarte å hamle opp med DNB-babyen. Vipps ble raskt den foretrukne betalingsappen, og verbet å vippse ble født. I dag er all konkurranse knust, og appen registrerte 2,6 millioner brukere i oktober.
Gradvis har appen fått flere tjenester og funksjoner. Alle som har vært på fotballcup eller musikkfestival, har fått med seg at frivillige lag kan ta betaling via appen. Den har gjort kontanter overflødige i en rekke situasjoner. Ja, til og med Toten bygdekvinner tar vipps for vaflene sine.
Vipps er på mange måter et godt eksempel på hvordan plattformøkonomien fungerer. Appen fikk raskt en dominerende posisjon, noe som ledet til at mCash ble lagt ned i februar 2017. Samtidig fikk Vipps med seg 106 banker i samarbeidet. I oktober var det over og ut for mobilPay også, og Vipps fikk Danske Bank og Nordea med på laget.
Også utviklingsmessig har appen tatt stor
Gå til medietGradvis har appen fått flere tjenester og funksjoner. Alle som har vært på fotballcup eller musikkfestival, har fått med seg at frivillige lag kan ta betaling via appen. Den har gjort kontanter overflødige i en rekke situasjoner. Ja, til og med Toten bygdekvinner tar vipps for vaflene sine.
Vipps er på mange måter et godt eksempel på hvordan plattformøkonomien fungerer. Appen fikk raskt en dominerende posisjon, noe som ledet til at mCash ble lagt ned i februar 2017. Samtidig fikk Vipps med seg 106 banker i samarbeidet. I oktober var det over og ut for mobilPay også, og Vipps fikk Danske Bank og Nordea med på laget.
Også utviklingsmessig har appen tatt stor