Denne praksisfortellingen delte barnehagelærer Nina Solli Wiik da hun sto på scenen under barnehagekonferansen Nordiske Impulser med ettåringene som tema.
- Praksisfortellingen beskriver et lite, men viktig øyeblikk i barnehagen. Disse er det mange av. Men er vi gode nok til å se disse øyeblikkene? spurte Wiik de drøyt 700 deltakerne på konferansen som ble arrangert av Utviklingsforum nylig.
- Det er i slike øyeblikk vi kan vise barnet med hele oss at «dette klarer du!». Man må klare å løfte frem disse øyeblikkene som verdifulle, og ta seg tid til å holde tilbake den «hjelperefleksen» man har, fortsatte hun.
Deltok i prosjekt
Wiik er brennende opptatt av at barn skal få medvirke i sin egen hverdag. For tiden jobber hun med de eldste barnehagebarna i en barnehage på Ås, men interessen for barns medvirkning strekker seg tilbake til mange års erfaring fra småbarnsavdeling.
Tidligere jobbet Wiik på en småbarnsavdeling i en barnehage i Trondheim, som i 2011 og 2012 var en av barnehagene som deltok i pilotprosjektet «Barnehagen som læringsmiljø og danningsarena» i regi av Utdanningsdirektoratet (Udir).
- Gjennom dette prosjektet, som ble organisert som et utviklingsarbeid, gjorde vi oss erfaringer med at vi voksne ofte var i forkant. Vi hjalp barna i for stor grad uten at de fikk prøve selv. Vi så at det kunne være med på å frata dem muligheten til �