HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
03.11.2023
ReiseIivets verdiskapning* i Norge økte i 2022 og var tiIbake på samme nivå som før pandemien, med totaIt NOK 89 miIIiarder.
Ser vi på næringens utvikling fra 2016, er det en sammenheng mellom økt verdiskapning og økningen Norge har hatt i kommersielle overnattinger. Reiselivets verdiskapning er gått fra NOK 81,6 milliarder i 2016 til NOK 89,2 milliarder i 2022. Det er en vekst på ni prosent og tilsvarer NOK 7,6 milliarder. I samme periode har også antall kommersielle overnattinger økt med ni prosent. Fra i alt 33 millioner i 2016 til 36 millioner i 2022. Dette går frem av data Asplan Viak har utarbeidet for Innovasjon Norge. Oversikten tar for seg total verdiskapning for land, per landsdel, fylke og kommune.
Oslo topper li
Gå til medietOslo topper li