AddToAny

Utvalg foreslår store endringer i pensjon fra folketrygden til etterlatte etter dødsfall

Utvalg foreslår store endringer i pensjon fra folketrygden til etterlatte etter dødsfall
2/2017 s. (10-12) Redaksjonelt vurdert Etterlatteytelsene er det siste hovedområdet i folketrygdens pensjonssystem som ikke har blitt endret som følge av pensjonsreformen.
Reformen startet med at folketrygdens alderspensjon ble endret i 2011. Endringene i de øvrige delene av pensjonssystemet gjør at det er behov for endringer også i etterlatteytelsene.

Et ekspertutvalg ledet av dekan ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Ann-Hélen Bay, la 2. februar 2017 sine forslag til endringer i folketrygdens ytelser til etterlatte, i Norges offentlige utredninger, nr. 3, om folketrygdens ytelser til etterlatte - forslag til reform. Utvalget har ikke vurdert om det er behov for endringer i etterlatteytelser fra tjenestepensjonsordninger.

Denne artikkelen beskriver hovedregler i dagens ordninger for etterlatte i folketrygdens ytelser til etterlatte, og hvordan utvalget foreslår at ordningene bør endres.

Dagens ytelser til etterlatte fra folketrygden

De som kan få rett til etterlatteytelser fra folketrygden, er i dag gjenlevende ektefelle etter en som dør, fraskilt gjenlevende ektefelle, registrerte partnere, visse grupper samboere og gjenlevende barn.

Ytelsene som kan komme til utbetaling, er:

Etterlattepensjon til gjenlevende ektefelle/partner/samboer under 67 år:

Pensjonen beregnes etter opptjeningsreglene for alderspensjon som gjaldt før 2011, men med en tilleggspensjon som er 55 prosent av avdødes potensielle tilleggspensjon. Den avkortes med 40 prosent av den gjenlevendes inntekt over G (G = kr 92 576 per 1.5.2016). Pensjonen utbetales til 67 år eller til den gjenlevende tar ut alderspensjon fra folketrygden. Da avløses den av et mulig gjenlevendetillegg i alderspensjonen.

Overgangsstønad:

En gjenlevende ektefelle som ikke oppfyller vilkårene for å få etterlattepensjon, kan ha rett til overgangsstønad i en omstillingsperiode. Dette er i praksis aktuelt for etterlatte etter ekteskap som har vart kortere enn fem år, og hvor gjenlevende ikke hadde felles barn med avdøde. Ytelsen er den samme som etterlattepensjonen, men den utbetales kun i en begrenset omstillingsperiode. Det varierer hvor lenge overgangsstønaden utbetales.

Gjenlevendetillegg i alderspensjon:

Gjenlevende kan få beregnet alderspensjonen etter særskilte regler. Dersom det gir en høyere pensjon enn alderspensjon på grunnlag av egne rettigheter, kan alderspensjon til gjenlevende ektefelle beregnes på grunnlag av en kombinasjon av egen og avdødes opptjening.

Gjenlevendetillegg i uføretrygd:

Ny uføretrygd ble innført i 2015. Gammel uføretrygd hadde et ekstra tillegg for uføre som hadde ektefelle/partner/samboer som var død. Stortinget har egentlig bestemt at det ikke skal gis ekstra uføretrygd til gjenlevende, men i påvente av nye regler for ytelser til gjenlevende er det likevel innført et midlertidig gjenlevendetillegg til ny uføretrygd som kan gis i inntil fem år.

Barnepensjon:

De som kan få rett til barnepensjon, er i utgangspunktet avdødes barn under 18 år. Barnepensjon ytes bare etter biologiske foreldre eller adoptivforeldre. Dersom én av foreldrene er død, utgjør barnepensjonen 40 prosent av G for det første barnet og 25 prosent av G for hvert av de øvrige barna. Ved mer enn ett barn summeres pensjonene og utbetales med et like stort beløp til hvert barn. Er begge foreldrene døde, utgjør pensjonen full etterlattepensjon for den av foreldrene som ville ha fått størst pensjon, uten avkortning mot arbeidsinntekt. I slike tilfeller kan barnepensjon også utbetales til 20 år dersom barnet er under utdanning.

Utgangspunkt for forslag om endringer

Utvalget mener at en reform av etterlatteytelsene må bygge på prinsipper og hensyn som har stått sentralt i reformene av andre folketrygdytelser de siste årene. Dette gjelder særlig hensynet til den såkalte arbeidslinjen, det vil si at velferdsordningene ikke skal bidra til å gjøre det mindre attraktivt å arbeide. Som utvalget selv skriver: Arbeid, egen inntekt og opptjening av egne pensjonsrettigheter skal være førstevalget for så mange som mulig i yrkesaktiv alder.

Dette er det prinsipielle utgangspunktet for at utvalget mener at etterlatteytelser i dagens form ikke kan videreføres, ettersom ytelsene innebærer et langvarig mottak av passive ytelser. Ytelsene skal i stedet gjøre den etterlatte i stand til omstille seg til å kunne forsørge seg selv.

Fra etterlattepensjon til omstillingsstønad

Utvalget foreslår at dagens etterlattepensjon skal erstattes av en tidsbegrenset omstillingsstønad med en varighet på inntil tre år, men med mulighet for forlengelse i to år dersom den etterlatte har behov for utdanning eller tiltak for å komme i jobb. Det skal stilles krav om aktivitet i form av arbeidssøking eller nødvendig utdanning med sikte på å komme i arbeid for å få ytelsen. Ytelsen vil ikke være avhengig av avdødes inntekt, slik etterlattepensjonen er i dag.

Nivået på ytelsen er foreslått å være 2,25 G. Det skal med andre ord ikke avhenge av den avdødes inntektsnivå. Det foreslås videre at den skal avkortes med 45 prosent av arbeidsinntekt over 50 prosent av G. Videre foreslås det at ytelser til etterlatte skal beskattes som lønnsinntekt, og ikke ha særskilte skatteregler som i dag.

Forslaget vil innebære en kraftig omlegging sammenliknet med dagens ordning, særlig fordi den nye etterlatteytelsen vil være tidsbegrenset.

Utvalget mener at en omlegging av etterlattepensjonsordningen også må få betydning for dem som allerede mottar pensjon fra dagens ordning. Det konkluderer ikke med hvordan dette skal skje, men skriver at en aktuell løsning vil være å konvertere den allerede løpende ytelsen til et nytt system, og at denne konverterte ytelsen kan gjøres tidsbegrenset.

Videre foreslår utvalget at en framtidig ytelse til etterlatte under 67 år bør være pensjonsgivende, noe den ikke er i dag.

Utfasing av gjenlevendefordeler i alderspensjon og uføretrygd

Utvalget foreslår å avvikle dagens ordninger med at etterlatte kan få høyere alderspensjon eller uføretrygd enn de ville fått dersom de ikke var etterlatte. Det foreslås en gradvis utfasing av dagens ordning, som skal følge utfasingen av de gamle opptjeningsreglene for alderspensjon i folketrygden. Det vil si at gjenlevende i årskullene fra 1954 til 1962 får beregnet eventuelle gjenlevenderettigheter knyttet til den andelen av alderspensjonen som er beregnet etter de gamle opptjeningsreglene. Reglene vil da være fullt ut avviklet fra og med 1963-kullet.

Verdien av eventuelle gjenlevenderettigheter for alle dem som er født i 1944 og senere, er foreslått å ikke skulle reguleres, det vil si at de holdes nominelt uendret fra de nye reglene er i kraft. Dermed vil omleggingen også få økonomisk effekt for dem som allerede får utbetalt pensjon med slik gjenlevendefordel.

Bedre barnepensjon

Utvalget mener det er behov for å øke ytelsene til etterlatte barn som har mistet én av foreldrene. Videre foreslår det at satsene skal være enhetlige, det vil si at de gjøres uavhengige av avdødes inntekt og av antall barn i familien.

Utvalget foreslår at barnepensjonen settes til 50 prosent av G for barn som har mistet én forelder, og til 120 prosent av grunnbeløpet for barn som har mistet begge foreldrene.

Forslaget innebærer en forbedret ytelse til alle barn som har mistet én forelder, og en minst like god ytelse som i dag til barn som har mistet begge foreldrene og ikke mottar ytelsen som det eneste barnet, når en legger minsteytelsen til grunn for det første barnet. Imidlertid vil barn som har mistet begge foreldrene og mottar ytelsen som det eneste etterlatte barnet, få en lavere ytelse med utvalgets forslag.

Utvalget mener pensjonen bør utbetales til 18 år, men likevel til 20 år for alle barn som er under fortsatt utdanning etter fylte 18 år.

De som allerede mottar barnepensjon etter gjeldende regler, men som vil få bedre ytelser med nytt regelverk, bør etter utvalgets syn få den nye ytelsen. Om nye regler gir lavere ytelse, foreslår utvalget at barnet bør få beholde ytelsen etter det gamle regelverket.

Hvem vil påvirkes av endringene?

De aller fleste som mottar etterlattepensjon og som får økt alderspensjon eller uføretrygd som etterlatt, er kvinner. For eksempel var det 39 200 etterlatte i alderen 20-66 år i 2014, hvorav 74 prosent var kvinner. At kvinner oftest er de som får etterlatteytelser, skyldes blant annet at de gjennomgående lever lenger enn sine menn, og at de i større grad enn menn tilpasser arbeidsmengden til familiens behov, for eksempel ved å arbeide deltid. Det er liten grunn til å regne med at dette bildet kommer til å endre seg med det første.

Det er derfor rimelig å anta at en overgang til mindre gunstige etterlattedekninger i folketrygden i første rekke vil påvirke kvinners inntektssituasjon.

Det er foreslått overgangsregler, men også de som i dag mottar etterlatteytelser, vil bli berørt på en eller annen måte dersom utvalgets forslag følges opp.

Utvalget har ikke gått inn på spørsmålet om deling av opptjening av alderspensjon mellom ektefeller/partnere/samboere, noe som kunne vært en aktuell problemstilling når gjenlevendefordelen i alderspensjon foreslås tatt bort.

Lavere utgifter for staten

Utvalget anslår at folketrygdens utgifter til ytelser til etterlatte under 67 år i 2050 vil reduseres fra om lag 500 millioner kroner med en videreføring av dagens etterlattepensjon, til om lag 170 millioner kroner med de foreslåtte endringene.

Endringene i barnepensjoner anslås å øke de årlige kostnadene til ytelsen med om lag 250 millioner kroner per år.

Også avviklingen av gjenlevendefordelene i alderspensjon og uføretrygd vil gradvis føre til betydelige innsparinger i folketrygden. Dette vil komme i tillegg til innsparingene for etterlattepensjon før 67 år.

Veien videre

Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie har varslet at utredningen vil bli sendt på høring. Først etter høringsrunden vil det bli klart om regjeringen følger opp forslagene i utredningen med et lovforslag til Stortinget.

Forfattere: Sissel Rødevand, Fredrik Haugen

Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Magma 28.02.2024
Det er det store spørsmålet etter rapporten fra Klimautvalget 2050. Utvalget anbefaler full stans i leting etter olje og gass i nye områder. Men det blir ikke dagens regjering som vedtar en solnedgangsmelding for norsk petroleumssektor.
Magma 28.02.2024
Vinylplatene har for lengst gjenvunnet hylleplass i stua hos musikkelskerne. Nå er også CD-platene på vei tilbake inn i varmen, takket være Christer Falck og hans folkefinansiering.
Magma 28.02.2024
Digitaliseringen i offentlig sektor fører ofte med seg store IT-systemer som utvikles og driftes av mange team, ofte ved å benytte smidige utviklingsmetoder. I slike storskala settinger er god koordinering avgjørende på grunn av avhengigheter mellom teamene som kan senke farten og kvaliteten på leveransene.
Magma 28.02.2024
I dag gjennomføres stadig mer av IT-utviklingen i offentlig sektor ved hjelp av smidige (agile) metoder.
Magma 28.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt