I skolen
04.04.2020
Byrådet har ikke konkludert, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).
Inntaksutvalget la 4. mars fram en ny rapport om alternative modeller for inntak til videregående skoler i Oslo på Fyrstikkalléen skole.
- Dilemmaet er - hvem skal vinne og hvem må tape i inntakssystemet? Vi har ikke svar på disse dilemmaene, og det kan ikke forskningen gi heller. Det er og blir et politisk spørsmål, sa lederen for Inntaksutvalget, Nifu-forsker Berit Lødding, da hun overrakte rapporten fra utvalget til byråd for skole og oppvekst Inga Marte Thorkildsen (SV). Utvalget har vurdert alternative inntaksmodeller til karakterbasert inntak i videregående skoler i Oslo.
Anbefalinger fra utvalget
På grunnlag av en sammenligning mellom dagens karakterbaserte inntaksmodell med simulering av fire alternative modeller for inntak (loddtrekning, kvotering av søkere med svake karakterer, rangering etter ønskenummer og loddtrekning) finner ikke utvalget én modell som ikke medfører andre problemer som uforutsigbarhet eller risiko for tap av motivasjon blant ele
Les opprinnelig artikkel- Dilemmaet er - hvem skal vinne og hvem må tape i inntakssystemet? Vi har ikke svar på disse dilemmaene, og det kan ikke forskningen gi heller. Det er og blir et politisk spørsmål, sa lederen for Inntaksutvalget, Nifu-forsker Berit Lødding, da hun overrakte rapporten fra utvalget til byråd for skole og oppvekst Inga Marte Thorkildsen (SV). Utvalget har vurdert alternative inntaksmodeller til karakterbasert inntak i videregående skoler i Oslo.
Anbefalinger fra utvalget
På grunnlag av en sammenligning mellom dagens karakterbaserte inntaksmodell med simulering av fire alternative modeller for inntak (loddtrekning, kvotering av søkere med svake karakterer, rangering etter ønskenummer og loddtrekning) finner ikke utvalget én modell som ikke medfører andre problemer som uforutsigbarhet eller risiko for tap av motivasjon blant ele