Magma
02.11.2016
På Kapitals liste over landets rikeste kommer tre av de seks på topp fra dagligvarebransjen. - Det viser at det er mulig å tjene noen kroner hvis man finner den rette formelen, sier Vegard Vik i Kolonial.no, Norges største matbutikk på nett.
NOE HAR SKJEDD i dagligvaremarkedet de siste par årene. Tidligere stimlet folk sammen i nærbutikken på vei hjem fra jobb. Nå velger stadig flere en butikk som befinner seg enda nærmere - nemlig på smarttelefonen eller laptopen.
I spissen av denne utviklingen finner vi Kolonial.no. Fra første utlevering i september 2013 tok det halvannet år før den nettbaserte matbutikken var blitt Norges største. Nå er ingen over og ingen ved siden.
TI GRÜNDERE
Vegard Vik er en av ti gründere som var med på å stifte selskapet. Han er utdannet siviløkonom ved Norges Handelshøyskole og MBA fra INSEAD, og hadde flere års erfaring fra McKinsey før han selv valgte å bli gründer.
Ideen var det opprinnelig Karl Munthe-Kaas som hadde. Han er tidligere kollega med Vik fra McKinsey. Da de to analyserte den norske dagligvarebransjen for noen år siden, oppdaget de at måten vi handler dagligvarer på, knapt hadde forandret seg siden 1960- og 70-tallet.
- Samtidig var netthandel i ferd med å ta av i Storbritannia, hvor cirka tre prosent av innkjøpene foregikk på nett. Vi spurte oss hvorfor ikke det samme skjedde i Norge, og stusset over at ingen av de etablerte aktørene satset på dette markedet, sier Vik.
Det norske dagligvaremarkedet er enormt, med en samlet omsetning på 165 milliarder kroner i året. Til sammenligning er det globale markedet for strømming av musikk på cirka 125 milliarder kroner.
- Det betyr at Kolonial.no adresserer et marked som er 30 prosent større enn Spotifys marked, til tross for at vi bare er i Norge, sier Vegard Vik.
Konseptet er enkelt: Via en nettside
Gå til medietI spissen av denne utviklingen finner vi Kolonial.no. Fra første utlevering i september 2013 tok det halvannet år før den nettbaserte matbutikken var blitt Norges største. Nå er ingen over og ingen ved siden.
TI GRÜNDERE
Vegard Vik er en av ti gründere som var med på å stifte selskapet. Han er utdannet siviløkonom ved Norges Handelshøyskole og MBA fra INSEAD, og hadde flere års erfaring fra McKinsey før han selv valgte å bli gründer.
Ideen var det opprinnelig Karl Munthe-Kaas som hadde. Han er tidligere kollega med Vik fra McKinsey. Da de to analyserte den norske dagligvarebransjen for noen år siden, oppdaget de at måten vi handler dagligvarer på, knapt hadde forandret seg siden 1960- og 70-tallet.
- Samtidig var netthandel i ferd med å ta av i Storbritannia, hvor cirka tre prosent av innkjøpene foregikk på nett. Vi spurte oss hvorfor ikke det samme skjedde i Norge, og stusset over at ingen av de etablerte aktørene satset på dette markedet, sier Vik.
Det norske dagligvaremarkedet er enormt, med en samlet omsetning på 165 milliarder kroner i året. Til sammenligning er det globale markedet for strømming av musikk på cirka 125 milliarder kroner.
- Det betyr at Kolonial.no adresserer et marked som er 30 prosent større enn Spotifys marked, til tross for at vi bare er i Norge, sier Vegard Vik.
Konseptet er enkelt: Via en nettside