I skolen
09.11.2019
Lena Farvelund Haddal har sagt opp stillingen sin som utviklingsleder i samisk opplæring i Oslo. Det gjorde hun med tungt hjerte. Utdanningsetaten lover nå ny giv for samiskopplæringa i Oslo.
Lena Farvelund Haddal, som er medlem av Skolenes landforbund (SL), sa i slutten av august opp sin stilling som utviklingsleder i samisk opplæring i Oslo, med ansvar for samisk opplæring til barn og unge fra grunnskoler og videregående skoler i Oslo og omegn. En stilling som ble opprettet i 2013, i kjølvannet av at Oslo kommune i 2012 fikk tilsyn med samiskopplæringa, for å påse at samiske barn får oppfylt sin rett til undervisning i samisk. Stillingen ble opprettet som del av en samarbeidserklæring mellom Oslo og Sametinget i 2016. I skoleåret 2019-2020 får 47 elever i Oslo opplæring i samisk. I fjor kom elevene fra 34 ulike skoler i Oslo og omegn til Kampen skole, hvor samiskopplæringa per i dag holder til. Mange kommer til skolen i drosje. Noen fra omkringliggende kommuner, som kjøper tjenester av Oslo kommune. På Kampen skole får de undervisning av et team på tre-fire samiske faglærere, som også reiser ut til skoler. Kampen skole har gitt tilbud om samiskopplæring siden 2008.
Brant for jobben
Det var med tungt hjerte Lena Farvelund Haddal bestemte seg for å si opp stillingen, etter flere forsøk på å få gehør for endringer.
- Det har vært barnet mitt, sier hun om jobben.
Som utviklingsleder fikk Lena lønn som avdelingsleder, men samiskopplæringa har vært organisert under rektor ved Kampen skole, nå under assisterende rektor. Lena har hatt ansvar for kontakten med nærskolene, timeplanplanlegging og har også trådt til i undervisningen når det har vært mangel på faglærer.
- Jeg mener samiskopplæringa bør være organisert som en egen avdeling med egne lokaler i Oslo, med avdelingslederen som øverste leder med reelt ansvar for opplæringa, sier hun til I skolen.
Hun har tatt opp saken med Utdanningsetaten i Oslo kommune.
- De har tatt det til etterretning, men endringer vil ta tid, sier hun.
Lena mener samisk avdeling bør ha personalansvaret for de ansatte i avdelingen, og ansvar for budsjett og økonomi.
Fortvilet over situasjonen
- I bunn og grunn handler det om manglende kunnskap om samisk språk og kultur. Samer har opplevd mye diskriminering gjennom historien, og det er viktig at alle som har rett til opplæring i samisk får et godt tilbud. Dessverre er samiskopplæringa i dag for dårlig, ikke bare i Oslo, men også i andre store byer, sier Lena Farvelund Haddal.
Hun holder på med en masteroppgave om organisering av samisk opplæring utenfor de samiske kjerneområdene.
Nå har hun takket ja til en ny stilling som adjunkt ved Samisk videregående skole i Karasjok for å undervise i nordsamisk via fjernundervisning fra Drammen, hvor hun bor.
- Et tap for Osloskolen
- Vi i Skolenes landsforbund mener det er et tap for Osloskolen og samiskopplæringen at Lena har valgt å slutte. Lena har hatt en god vurdering av hvilke tiltak som skal til for at de samiske elevene skal få et likeverdig opplæringstilbud på linje med alle andre i skolen. Vi beklager etatens manglende vilje til å lytte til folk med erfaring, sier forbu
Les opprinnelig artikkelBrant for jobben
Det var med tungt hjerte Lena Farvelund Haddal bestemte seg for å si opp stillingen, etter flere forsøk på å få gehør for endringer.
- Det har vært barnet mitt, sier hun om jobben.
Som utviklingsleder fikk Lena lønn som avdelingsleder, men samiskopplæringa har vært organisert under rektor ved Kampen skole, nå under assisterende rektor. Lena har hatt ansvar for kontakten med nærskolene, timeplanplanlegging og har også trådt til i undervisningen når det har vært mangel på faglærer.
- Jeg mener samiskopplæringa bør være organisert som en egen avdeling med egne lokaler i Oslo, med avdelingslederen som øverste leder med reelt ansvar for opplæringa, sier hun til I skolen.
Hun har tatt opp saken med Utdanningsetaten i Oslo kommune.
- De har tatt det til etterretning, men endringer vil ta tid, sier hun.
Lena mener samisk avdeling bør ha personalansvaret for de ansatte i avdelingen, og ansvar for budsjett og økonomi.
Fortvilet over situasjonen
- I bunn og grunn handler det om manglende kunnskap om samisk språk og kultur. Samer har opplevd mye diskriminering gjennom historien, og det er viktig at alle som har rett til opplæring i samisk får et godt tilbud. Dessverre er samiskopplæringa i dag for dårlig, ikke bare i Oslo, men også i andre store byer, sier Lena Farvelund Haddal.
Hun holder på med en masteroppgave om organisering av samisk opplæring utenfor de samiske kjerneområdene.
Nå har hun takket ja til en ny stilling som adjunkt ved Samisk videregående skole i Karasjok for å undervise i nordsamisk via fjernundervisning fra Drammen, hvor hun bor.
- Et tap for Osloskolen
- Vi i Skolenes landsforbund mener det er et tap for Osloskolen og samiskopplæringen at Lena har valgt å slutte. Lena har hatt en god vurdering av hvilke tiltak som skal til for at de samiske elevene skal få et likeverdig opplæringstilbud på linje med alle andre i skolen. Vi beklager etatens manglende vilje til å lytte til folk med erfaring, sier forbu