Fontene forskning
10.06.2021
Anmeldt av Lene Østby Førstelektor, VID vitenskapelige høgskole
Til sammen er studenter ved 29 ulike utdanninger underlagt forskrift om skikkethetsvurdering, og bachelorutdanningene i sosialt arbeid, barnevern og vernepleie har vært omfattet av forskriften siden 2006. Forskrift om skikkethetsvurdering er hjemlet i § 4-10 i lov om universiteter og høyskoler. Kunnskapsdepartementet har utarbeidet en egen forskrift med tilhørende rundskriv (F-0716). Forskriften har som formål å beskytte pasienter, brukere, klienter, barnehagebarn, elever eller andre som studenten kommer i kontakt med under utdannelse eller ved fremtidig yrkesutøvelse.
Redaktøren av boka, Kari Kildahl, har mange års erfaring som institusjonsansvarlig for skikkethetsvurdering ved OsloMet. Flere av dem som skriver sammen med henne er eller har vært institusjonsansvarlige for skikkethetsvurdering ved andre universiteter og høgskoler og inngår i et nasjonalt forum for skikkethetsvurdering. Dette nettverket har i flere år vært sentralt i å arrangere nettverksmøter og konferanser om skikkethetsvurderinger, noe som har bidratt til viktig kunnskapsdeling.
Boka tar for seg ulike temaer som regelverk, løpende skikkethetsvurderinger og relevant lovverk. Forfatterne av boka drøfter institusjonsansvarliges rolle og oppgaver, tvilsmelding, vurderingssamtalen, utvidet oppfølgning og veiled
Les opprinnelig artikkelRedaktøren av boka, Kari Kildahl, har mange års erfaring som institusjonsansvarlig for skikkethetsvurdering ved OsloMet. Flere av dem som skriver sammen med henne er eller har vært institusjonsansvarlige for skikkethetsvurdering ved andre universiteter og høgskoler og inngår i et nasjonalt forum for skikkethetsvurdering. Dette nettverket har i flere år vært sentralt i å arrangere nettverksmøter og konferanser om skikkethetsvurderinger, noe som har bidratt til viktig kunnskapsdeling.
Boka tar for seg ulike temaer som regelverk, løpende skikkethetsvurderinger og relevant lovverk. Forfatterne av boka drøfter institusjonsansvarliges rolle og oppgaver, tvilsmelding, vurderingssamtalen, utvidet oppfølgning og veiled