Jeg ønsker å jobbe mer med utvikling, salg og produksjon, sier han smilende, der han sitter med kaffekoppen ved konferansebordet på kontoret. Utenfor vinduet ser han den ærverdige boligen på gården, sauer og lam i åpninga i det nye sauefjøset, og havet som akkurat denne dagen stille omkranser eiendommen.
STORE INVESTERINGERDa Stig Jakob Hanasand overtok som tredje generasjons tomatdyrker i 2001, lå årssalget av tomater på rundt fem millioner kroner. I år regner han med at omsetninga vil ende opp på nærmere 60 millioner kroner, og går det som han håper, stiger tallet til 70 millioner neste år.
Et veksthusareal på til sammen 40 dekar gjør Stig Jakob til en av landets største tomatdyrkere. I vinter sto det nyeste huset ferdig, med et areal på 11 dekar, til en verdi av 25 millioner kroner.
- De nye vekstlampene kommer en av de nærmeste dagene. Da skal vi installere lys for til sammen seks millioner kroner, oppgir han, og legger til at drifta er god, noe som gjør at banken ikke klager.
- Hvordan er dekningsbidraget?
- Oppnår vi 15 prosent, er vi godt fornøyde, sier han.
Allerede samme år som han overtok drifta etter sin far, startet investeringene. Først med et nytt veksthus på 4,5 dekar. Fram til da hadde faren produsert tomater i fem mindre veksthus, med et samlet areal på 3,5 dekar. Med det nye huset ble mulighetene med andre ord mer enn fordoblet.
MER TID TIL PRODUKSJON, UTVIKLING OG SALG- Vi installerte lys i halvparten av huset og startet også med småplanteproduksjon, forteller Stig Jakob, og legger til at de i dag ikke utelukkende sår til egen drift, men også selger tomatplanter til andre produsenter.
På sin Facebook-profil titulerer Stig Jakob Hana- sand seg som daglig leder, eier og «potet» hos Hanasand Gartneri AS, og dreng hos Hanasand Gård & Kjøkken AS. Førstnevnte selskap rommer den konvensjonelle tomatdrifta, mens sistnevnte er navnet på den økologiske tomatprod